Tekniktung ingenjörskoncern låter Telavox sköta telefonin

Tekniktung ingenjörskoncern låter Telavox sköta telefonin

Rejlerskoncernen är en av de största teknikkonsultföretagena i Norden och utför uppdrag inom energi, infrastruktur, industri, bygg och fastigheter. Med huvudkontor i Stockholm och lokalkontor på ytterligare cirka 70 orter i Sverige, Finland, Estland, Ryssland och Norge finns drygt 2000 medarbetare. Omsättningen uppgår till 2 000 MSEK.

Egenutvecklad plattform förser samtliga medarbetare med telefonitjänster

Till hela sin svenska, såväl som norska organisation, har Rejlers valt att låta Telavox leverera all fast och mobil telefoni till samtliga drygt 1500 medarbetare. Telavox har en egenutvecklad operatörsplattform, är en fristående mobiloperatör i Telias mobilnät och är marknadsledande inom IP-baserad företagstelefoni i Sverige.

Mobiltäckning och engagemang avgjorde affären

Affären vanns i tuff konkurrens med flera av de traditionella telejättarna. Efter två veckolånga fälttester inom Rejlers visade det sig att Telia/Telavox mobiltäckning var bättre än övrigas, även utanför stadskärnorna. Bäst mobiltäckning tillsammans med Telavox engagemang, tekniskt avancerade kommunikationstjänster och flexibla affärsupplägg, gjorde att upphandlingskonsulten från Caperio, liksom Rejlers egen IT-ledning valde Telavox som långsiktig affärspartner.

- Med Rejlersaffären har vi på nytt demonstrerat Telavox förmåga att hjälpa också stora kunder få sofistikerade och innovativa kommunikationstjänster. Vi fortsätter förse flera av Sveriges och Nordens, mest kommunikationsintensiva organisationer med Unified Communication-lösningar. Jag är entusiastisk över det förtroende som visats oss och den stora potential det ger oss att vinna ytterligare storaffärer på nordisk basis, avslutar Peter Bonde, affärsområdeschef för Enterprisekunder på Telavox.

Implementering i sex steg

Utrullning och implementering kommer att ske i sex efterföljande steg, med start i september 2013. Dock har processen redan inletts genom anslutning av Telavox redundanta SIP-trunk och mobilintegration samt talkryptering till Rejlers Microsoft Lync-servrar. Hela projektet beräknas vara i hamn i början av november månad.

Affären är en av de största i Telavox historia och kommer initialt att löpa under 3 år.

Telavox – Framtidens telefoni
Telavox är ledande leverantör av telefoni och växeltjänster till svenska företag.