Telavox nya CFO, Rie Ruby, har blivit utnämnd till en av Danmarks mest lovande stjärna inom näringslivet.

Telavox har värvat en av Danmarks mest lovande talanger

Rie Ruby, 2018 utnämnd av “Berlingske” till en av Danmarks mest lovande talanger, har intagit posten som Telavox nya CFO. Ruby har en affärsutbildning på Columbia University i New York och internationell karriär som strateg på storbolag som Getinge Group, The Economist Intelligence Unit och Accenture Strategy.

Rie gillar att kasta sig in i nya projekt Hon citerar Pippi Långstrump: ”Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert.” Ett talande exempel är när hon studerade på IE Business School i Madrid och upptäckte det inte fanns ett rugbylag för damer.

- Det var en cup i Barcelona för herrar men jag och min tyska väninna ville också vara med. Vi hade aldrig spelat rugby tidigare men lyckades ändå sätta ihop ett mixat lag. Allt slutade med att vi vann hela ligan, säger Rie och ler.

Nu tar hon återigen ett kliv in i det okända - techbranschen.

- Under nästan hela mitt yrkesliv har jag jobbat på bolag som varit inriktade på sjukvård. Men nu var det dags att byta bransch och mycket med Telavox tilltalade mig, säger Rie.

Det som kittlade Ries intresse var framförallt Telavox avslappnade och familjära företagskultur.

- Jag älskar stämningen och fick intryck direkt att här finns inga vassa armbågar. Folk har kul, fokuserar på va de är bra på istället för internpolitik. Telavox är superagilt - en idé kan bli verklighet på några veckor. Och det är många fördelar med att ägandeskapet fortfarande ligger hos grundaren.

Först anställdes Rie som strategichef på Telavox, kort därefter kom erbjudandet bli företagets nya CFO. Nu ingår hon i företagsledningen och samarbetar tätt med bolagsstyrelsen som bland andra består av tunga namn som Magnus Mandersson och Johan Blomkvist. Hon ser deras erfarenhet och engagemang i Telavox som en stort stöd med tanke på att finansbiten är ett relativt nytt område för henne.

- Det kan vara en fördel att inte vara så insatt på detaljnivå. Jag frågar mycket och har inga förutfattade åsikter. Dock har jag bra koll på strategiområdet och det är väldigt viktigt att strategi och ekonomi lever i symbios, säger Rie.

Ett av hennes första uppdrag som CFO är just få dessa avdelningar att samarbeta tätt.

- Strategi handlar mycket om framtiden, vad vi vill uppnå och hur vi ska nå dit. Finansavdelningen har bra översikt över det som hänt. Bägge delar är lika viktiga för att kunna bygga hållbara strategiska planer som alltid kräver finansiellt stöd. Men om dessa avdelningar inte kommunicerar kan lätt friktion uppstå, säger Rie.

Ries karriär har tagit henne till flera olika länder: Singapore, USA, Kanada och Kina. Hennes internationella erfarenhet är värdefullt för Telavox.

- Vi har siktet inställt på världen och därför behöver Telavox människor som har vana av att bedriva verksamhet utanför Norden. Och det har jag, säger Rie.