Konst väcker dialog kring H+

Ett annat stort planeringsprojekt i Helsingborg rör det så kallade H+ området och löper ända fram till 2035. Utvecklingen och förtätningen av tidigare industri- och hamnområden i den södra delen av centrala staden syftar till att skapa en attraktiv och sammanhållen stad som drar nytta av sitt vattennära läge på ett nytt sätt.

– Genom att utnyttja mark som blivit tillgänglig när industrin har gett sig av kan vi skapa nya miljöer och därigenom bygga samman den historiskt rikare norra delen av Helsingborg med den södra, förklarar Kristoffer Nilsson, delprojektledare för H+.

Att bygget av Södertunneln för järnvägen har skjutits upp fördröjer delar av planerna, men flera delprojekt löper på. Man arbetar aktivt med medarbetardialog i planeringen och har samlat in gott om idéer från de boende i närområdet. Det har bland annat lett till en prioritering av grönområden och att bereda tillgång till havet.

Kök på piren
I projektet spelar även kultur och konst en viktig roll för att skapa en ny bild av området i folks medvetande. I december 2011 tog ett konstprojekt över den gamla Oceanhamnen i tolv timmar för att visa på områdets potential. Bland annat byggde då konstnären och arkitekten Elin Strand Ruin, medarbetare på Tema i Stockholm, upp ett genuint 60-talskök på en hamnpir och lagade mat från hela världen tillsammans med kvinnor från angränsande, invandrartäta områden.

– Det handlar inte bara om att använda konst utan faktiskt om att arbeta med det direkt, förklarar Jessica Segerlund, konstnärlig ledare för H+. Genom Elins projekt kom vi till exempel i kontakt med en rad olika kvinnoföreningar och kunde engagera nya grupper i en dialog.

Minifestival i sommar
För H+ är strävan att blanda upp det segregerade Helsingborg, skapa nya möten och överbrygga gränser. I sommar följer ett nytt projekt där Thomas Öberg, sångare i Bob hund och ursprungligen helsingborgare, står värd för en minifestival då bland annat en temporär badplats öppnas upp.

– Konst kan givetvis inte lösa allt eller skapa en total medborgardialog, men kan göra sin del och vara en öppning in till engagemang, säger Jessica Segerlund.

Text: Björn Raunio