Varumärkesbyggande miljöer

När ett företag flyttar till ett nytt kontor eller förnyar sitt gamla är det självklart viktigt att skapa arbetsmiljöer som både är funktionella och stimulerande att befinna sig i. Samtidigt vill många att miljön ska berätta något om företagets varumärke. Tema är alltid noggranna med att föra in dessa aspekter i sina projekt.

– Besökarna och medarbetarna ska uppfyllas av det som företaget står för, de ska känna igen sig i varumärket när de kliver in på kontoret. Det är ett sätt att vårda kundrelationerna, samtidigt som det gör medarbetarna stolta över sitt företag och förenklar rekryteringen av rätt personer, säger Ulla Bladh, chef för Tema arkitekter & inredning.Tema arbetar alltid med program för att hitta värdeord som ska genomsyra projektet. Värdeorden definierar känslan som miljön ska ge och måste vara i samklang med och underbygga varumärket.

Se den röda tråden
– För att lyckas gäller det att förvalta ledorden och ha med dem i alla delar av projektet. Vi tar tillsammans med kunden fram ett koncept som vi sedan konsekvent jobbar med. Som arkitekter har vi en viktig roll att se den röda tråden och se till att tidigare beslut följs när idéerna ska konkretiseras. Görs avsteg måste det finnas ett medvetet val bakom, säger Ulla Bladh.

Hon understryker också vikten av att förankra konceptet brett, såväl med representanter för medarbetarna, som på hög nivå i företagets ledning. Däremot är det inte alltid nödvändigtvis så att det behöver kosta mer för få en varumärkesbyggande miljö.

– Det ger projektet större tyngd och mening, men det handlar mer om att göra medvetna val än om att spendera pengar. Kontoret ska inte bara vara snyggt och funktionellt, utan ska förmedla en känsla av vad företaget står för. Därför lägger vi ned mycket tid på att förstå kundens affär och i förlängningen kundens kunder.

Aktivitetsstyrda arbetsplatser hett
Samtidigt bör projekten hanteras på ett smart sätt. Miljöerna som byggs ska tåla förändringar över tiden. Används till exempel detaljer ur företagets grafiska manual för att skapa en helhet måste det vara lätt att
göra korrigeringar i designen eftersom ett företags profilfärger ibland kan ändras över en natt.

Ulla Bladh menar att det är svårt att se några allmänna trender inom området eftersom alla företag är unika, men pekar på att det blir allt vanligare med miljöer med aktivitetsstyrda arbetsplatser eller flexarbetsplatser.

– Många kan nu arbeta mobilt på ett helt nytt sätt. Vi har tekniska verktyg som befriar oss från det fasta skrivbordet. Därför blir det också vanligare med kontorsmiljöer som bjuder på mer variation än bara rader av skrivbord. Kanske man lika gärna kastar sig i en soffa för att gå igenom sina mejl? Sådana arbetssätt kan vara varumärkesbyggande i sig, säger Ulla Bladh.

Text: Björn Raunio