Var tredje kund väljer bort påsen

Var tredje kund väljer bort påsen

Butikskedjan The Body Shop, känd för sin filosofi om att företagande kan vara en kraft för det goda i samhället, blev under 2014 den första aktören inom detaljhandeln att ta betalt för kundpåsar. Ett år senare kan nu butikskedjan presentera resultaten av åtgärden.

The Body Shop har de senaste åren använt kundpåsar av 100% återvunnet papper. Plastpåsar förbjöds inom hela butikskedjan år 2008. För ett år sedan gick skönhetsföretaget ett steg längre och började ta betalt för kundpåsarna. Resultatet av åtgärden är en minskning på 37%.

– Detta är vårt enda nyckeltal som eftersträvar en minskad försäljning. Kundpåsar inom detaljhandeln är ett stort miljöproblem, och vi insåg för ett år sedan att det var hög tid för oss att ta ansvar. Att förbjuda plastpåsar och börja använda påsar av återvunnet papper var en viktig milstolpe, men vi ville göra mer än så. Vi såg att vi förbrukade hundratusentals papperpåsar varje år och kunde inte acceptera det. Vi vill att våra kunder ska tänka efter, reflektera över sina behov och förstå att den generella överkonsumtionen av påsar är ohållbar. Det här är ett viktigt ställningstagande för oss, och vi hoppas att fler detaljhandelskedjor följer efter, säger Cecilia Sahlin, VD på The Body Shop Sverige.

– Genom att börja ta betalt för kundpåsarna så hoppades vi på en minskad efterfrågan, och vi kan nu se att vi har lyckats och till och med överträffat våra egna förväntningar. För att ytterligare minska vår miljöpåverkan har vi dessutom skänkt hela överskottet till trädplantering, något som första året gav drygt 220 000 kr, avslutar Cecilia Sahlin.

The Body Shop grundades 1976 i Littlehampton, England, och är ett skönhetsföretag som producerar naturligt inspirerande produkter i en anda av socialt entreprenörskap. The Body Shop var pionjärer för filosofin att företagande kan vara en kraft för det goda i samhället,

2008 The Body Shop förbjuder plastpåsar inom hela butikskedjan.

2012 The Body Shop inleder samarbetet med World Land Trust och introducerar Wood Positive, ett miljöåtagande som innebär att allt pappersbaserat material som förbrukas i företaget kompenseras med plantering och skydd av träd i Brasilien och Ecuador.

2014 Med start den 20 oktober 2014 donerar The Body Shop överskottet från försäljningen av kundpåsar till trädplantering. Priset per påse är 2 kr, och 0,80-1,75 kr per påse doneras till den internationella organisationen World Land Trust som sedan 1989 skapar naturreservat och skyddar några av världens mest biologiskt viktiga och hotade naturtyper. Donationen från The Body Shop till World Land Trust kommer att öronmärkas för trädplantering i hotade tropiska miljöer med start 2015.

2015 Sveriges konsumenter utser The Body Shop till landets bästa företag utifrån Hållbarhets-barometerns ranking 2015. Företaget toppar både den totala listan och listan över detaljhandelsföretag.

För mer information, kontakta:
Anna Tjäder, Pressansvarig The Body Shop
Email: anna.tjader@thebodyshop.com