Thermotech byter till energieffektivare cirkulationspumpar

Idag är den globala uppvärmningen ett erkänt faktum, liksom hur utsläppen av CO2 bidrar till klimatförändringarna. Thermotech arbetar aktivt med ekodesign och hållbar utveckling i sin process för produktutveckling, och ett led i det arbetet är att byta till energieffektivare cirkulationspumpar på shuntsortimentet.

Det första steget är att byta modell på vår elektroniskt styrda cirkulationspump till Grundfos Alpha2. Den nya, uppgraderade modellen har flera energieffektiva fördelar;

• Den är utrustad med funktionen Autoadapt vilket gör att pumpen anpassar sig till värmesystemets behov.
  • En ny konstruktion med permanentmagnet och frekvensomvandlare ger förbättrad verkningsgrad och större energibesparing.
  • Den är i energiklass A

De produkter som påverkas av bytet är Thermotech Integral, Shunt TMix® M och Värmeväxlarpaket TMix® E.

Energimärkningen för cirkulationspumpar infördes i Europa 2005. Energimärkningen anger pumpens energieffektivitet på en skala från A till G, där energiklass A är mest effektiv. Energiklass D motsvarar den genomsnittliga effektiviteten på de pumpar som finns installerade på marknaden idag. Genom att byta till en cirkulationspump i energiklass A kan en villaägare förbruka upp till 80% mindre el än med en D-klassad pump (Källa: Energihandbok Heta Fakta, Grundfos).

Jens Edbladh, Utvecklingsingenjör
Telefon: 090- 699 20 12