Berland Tak går i täten i Linköping med omnejd

Nästa år firar Berland Tak 50 år. De är idag en renodlad takentreprenör med jämn fördelning mellan underhållsuppdrag och nyproduktion - både mot privata uppdragsgivare och kommunala aktörer.

– Vi har lång erfarenhet och välutbildade medarbetare. Det ger oss styrkan att kunna ta många olika typer av entreprenaduppdrag. Men det gäller att även planera framåt, säger vd Robert Löfdahl.

Berland Tak har 16 takmontörer som backas upp av tre medarbetare på kontoret. Den årliga omsättningen ligger runt 25 miljoner kronor och de täcker geografiskt in ett område cirka en timmes bilresa runt Linköping.

– Vårt geografiska område har med vår lönsamhet att göra. Genom att göra jobb inom en timmes ’radie’ hinner vi flytta takmontörerna från en plats till en annan under dagen. Det betyder att istället för att de ska sitta sysslolösa och vänta tills det exempelvis slutar regna, kan de istället packa ihop och åka vidare till en annan arbetsplats och fortsätta jobba där, säger Robert Löfdahl.

Ett konkret bevis på Berland TAks kompetens är TIB-auktorisationen.

– För många av våra kunder är den ett garanti för att vi kan leverera på den nivå som de efterfrågar. I kraven för att erhålla auktorisationen ingår ju exempelvis att hälften av företagets takmontörer ska ha genomgått TIBs montörsutbildning. På Berland Tak har vi som mål att alla våra montörer ska ha gått utbildningen – vi är inte riktigt där än, men på god väg, säger han.

Han understryker att TIB-auktorisationen är värdefull för hela tak- och tätskiktsbranschen och hoppas att man kommer till ett läge där allt fler kunderna specifikt efterfrågar den.

– Här i Östergötland finns flera TIB-auktoriserade takentreprenörer och det är bra. Det betyder att potentiella uppdragsgivare inte behöver gå utanför regionen för att köpa taktjänster av hög kvalitet.

Robert Löfdahl nämner också vikten av att lyfta blicken emellanåt för att se var man som takentreprenör befinner sig.

– Det går inte att bara jobba på och hoppas på det bästa. Man måste även arbeta strategiskt. Vi har exempelvis gjort en noggrann analys av konkurrensen inom vårt geografiska område. Jag tänker inte avslöja den i detalj, men vi har en god uppfattning om den lokala situationen. Vi vet var vi står jämfört med konkurrenterna och hur marknaden ser ut. Tack vare detta vet vi vilket fokus vi ska ha och hur vi ska planera framåt när det gäller resurser och kompetensutveckling, säger han.