Norsk kvoteringslag ingen mirakelkur

Den norska kvoteringslagen är inget föredöme. Stick i stäv med vad som hävdas i den svenska debatten har lagen fått allvarliga konsekvenser för både företagen och kvinnorna. Det är slutsatsen i rapporten ”Kvotering – inte bara en kosmetisk reform” som Li Jansson har skrivit och som presenterades på Timbro i dag.

I rapporten har Li Jansson följt utvecklingen i Norge sedan landets tvingande kvoteringslag trädde i kraft 2004. Andelen kvinnor i styrelserna har ökat men i övrigt är resultatet illavarslande.  Risken för att företagens värde ska sjunka när kön snarare än kompetens styr vem som ska leda företagen har bidragit till att betydligt fler norska bolag har valt att lämna börsen för att därmed undgå lagstiftningen. Antalet så kallade ASA-företag minskade 2004-2008, även när konjunkturen gick upp. Avregistreringen var dubbelt så hög 2004-2008 jämfört med perioden 2000-2004.

-         Eftersom kraven på ASA-företagen är högre än för andra företag, och även en förutsättning för börsnotering, innebär avregistreringen att företagen går miste om trovärdighet och kapitalinflöde, sade Li Jansson.

Rapporten visar också att kvoteringslagen inte på ett tillfredsställande lyckats öka jämställdheten i det norska näringslivet. Innan lagen trädde ikraft hävdade många förespråkare att kvoteringen skulle innebära att jämställdheten sipprade ned i företagen. Så har dock inte skett. I stället har ökningen av andelen kvinnliga chefer varit lägre i Norge än i andra länder och andelen kvinnliga företagare är fortfarande låg. Dessutom arbetar kvinnliga chefer i snitt 4,5 timmar mindre än sina manliga kolleger varje vecka.

-         Politiken har makt att underlätta kvinnors karriärmöjligheter. Men kvotering är fel väg att gå. I stället krävs reformer som ökar företagandet, minskar hemarbetet och möjliggör för fler kvinnor att arbeta lika mycket som männen, exempelvis mer flexibel barnomsorg och bra möjligheter att köpa tjänster, sade Li Jansson.

Vid rapportpresentationen medverkade Li Jansson, pol mag i nationalekonomi och verksam på Svenskt Näringsliv, Camilla Wagner, reporter på Veckans Affärer och Camilla Littorin, förbundssekreterare på Företagarförbundet. Debatten modererades av Maria Rankka, vd på Timbro.

Kontakt: Li Jansson: li.jansson@svensktnaringsliv.se

För videoinspelning och poddradio från seminariet: http://www.timbro.se/innehall/?art=jamstalldhet-pa-norska

För att ladda ned rapporten: http://www.timbro.se/innehall/?isbn=9175667515&flik=4

För mer info: www.timbro.se