Ljusning för Toyota Material Handlings truckförsäljning i Sverige

Det syns tecken på ljusning i konjunkturen, så även för Toyota Material Handlings truckförsäljning i Sverige. Orderingången för nya truckar under mars var den högsta under den senaste tolvmånadersperioden för Toyota. Dessutom var både servicevolymen och försäljningen av begagnade truckar hög.

I morgon öppnar mässan Logistik & Transport i Göteborg. Samtidigt visar MaskinLeverantörernas statistik att hela branschens försäljningssiffror har fått ett lyft. Totalt ökade försäljningen av lagertruckar i Sverige med 41 procent under mars jämfört med samma månad 2009. Försäljningen av motviktstruckar ökade ännu mer under mars, med 54 procent jämfört med samma månad 2009.

- Efter en svag försäljning under hela 2009 kan vi nu hoppas att det vi ser är ett trendbrott, säger Per Wass, VD för Toyota Material Handling Sweden. Förutom våra egna siffror om en höjd orderingång så ser siffrorna från branschorganisationen MaskinLeverantörerna intressanta ut. Dessutom kan vi konstatera att vi har tagit marknadsandelar under den senaste tolvmånadersperioden.

Toyota Material Handlings lagertruckar tillverkas i BT-fabriken i Mjölby.

Aktiviteter och nyheter under mässan Logistik & Transport 2010 hålls den 4-6 maj på Svenska Mässan i Göteborg:

• Visning av det automatiska orderplockningssystemet BT AOP
  • Lansering av Toyota I_Site, ett prisbelönt fleet management-system
  • Provkörning av såväl lagertruckar som motviktstruckar. Ur det tyngre segmentet finns DanTruck Power+, 16 tons motviktstruck och reachtruck från Konecranes samt MAFI- och Toyotadragare.
  • Möjlighet att åka på studiebesök till Dagabs installation av det automatiska orderplockningssystemet BT AOP kl 15 varje dag under mässan

För mer information, kontakta:

Karin Lundström, informationskoordinator, Toyota Material Handling Sweden. Tel. 08-704 42 01.

Toyota Material Handling Sweden (TMHSE) är Sveriges ledande leverantör av truckar och därtill kopplade tjänster som service, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildning. Vi marknadsför ett heltäckande sortiment av truckar, där BT och Toyota kompletteras med DanTruck, SMV och MAFI. Företaget utför också service på marknadens samtliga märken. Antalet medarbetare är cirka 450, varav närmare 300 ingår i den rikstäckande serviceorganisationen. I vår strävan efter överlägsen kvalitet genomsyrar The Toyota Way vår företagskultur, våra ideal och vårt sätt att arbeta.

Omsättningen var under FY 2009 cirka 1,2 miljarder kronor. www.toyota-forklifts.se.