Nya BT Levio LWE130 och BT Staxio HWE100 – enkla och intuitiva

Nya BT Levio LWE130 och BT Staxio HWE100 – enkla och intuitiva

Toyota Material Handlings nya låglyftare och staplare, BT Levio LWE130 och BT Staxio HWE100, är kompakta, effektiva och lätta att använda. De är med andra ord perfekta för användning i trånga utrymmen och ombord på lastbilar.

BT Levio LWE130 och BT Staxio HWE100 är batteridrivna lagertruckar som kan användas vid en lång rad lågintensiva tillämpningar. De är idealiska för användning i trånga utrymmen som i butiker och stormarknader. Tack vare deras tysta gång lämpar de sig även utmärkt för användning i sjukhusmiljöer. Det kompakta formatet hos den här låglyftaren och staplaren gör att de också passar för användning på lastbilar och liknande. Låglyftaren LWE130 kan dessutom enkelt transportera laster på upp till 1,3 ton på korta till medellånga sträckor vid hastigheter upp till 5,5 km/h, medan staplaren HWE100 kan stapla upp till 1 ton ända upp till 2 meters höjd.

Enkel laddning
Både BT Levio LWE130 och BT Staxio HWE100 har en inbyggd laddare för snabb och enkel laddning – anslut den enkelt till ett eluttag. Låglyftaren Levio LWE130 går även att få med laddare ombord på lastbil vid behov av sporadisk laddning. Laddningen ombord har en intelligent reglering så att den endast aktiveras när motorn är igång.

Både låglyftaren och staplaren har en banbrytande AC-motor med lågt underhållsbehov, som är både hållbar, stark och energisnål. För effektivitetens skull har truckarna konstruerats för att ge enkel åtkomst vid service.

BT Levio LWE130 och BT Staxio HWE100 ger optimal förarkomfort genom att vara intuitiva och användarvänliga, med tyst gång och programmerbara förarparametrar. De båda truckarna har konstruerats för att vara kompatibla med fleet management-verktyget I_Site som bland annat kontrollerar förarbehörigheter (med en PIN-kod) och maskinanvändning samt i realtid upptäcker om din truck är inblandad i en krock. Därmed säkerställer man säker och effektiv materialhantering.

Automatisk höjdjustering
Staplaren HWE100 finns även med automatisk höjdjustering, med en fotocell som kontrollerar lasthöjden. I takt med att varor flyttas på och av justeras gaffelhöjden automatiskt till en komfortabel och ergonomisk nivå för föraren. Den batteridrivna staplaren underlättar även den slutliga positioneringen. Den unika Click-2-Creep-funktionen innebär att man endast genom att dubbelklicka på manöverarmen kan köra trucken i kryphastighet utan att sänka manöverarmen, vilket ger en säkrare och mer kontrollerad användning i trånga utrymmen. Dessutom har BT Staxio HWE100 ett 5-punkts chassi som ger utmärkt stabilitet och kontroll.

”De tidigare BT Levio LWE130 och BT Staxio HWE100 har redan visat vad de går för, och nu finns de även tillgängliga med förarparametrar, PIN-kod för åtkomstskydd samt Click-2-Creep-funktionen. Dessutom är truckarna mer energisnåla, bl.a. genom nya AC-driften, automatiskt standby-läge samt effektivare laddning", säger Susanne Wallgren, Produktansvarig lagertruckar på Toyota Material Handling Sweden.