Nya BT Reflex O-serien belönas med en iF DESIGN AWARD 2017

Nya BT Reflex O-serien belönas med en iF DESIGN AWARD 2017

Toyota Material Handling Europe har utsetts till vinnare av årets upplaga av den världskända designutmärkelsen iF Design Award. BT Reflex O-seriens skjutstativtruckar, för användning både inomhus och utomhus, vann i produktkategorin ”automobiles and vehicles”.

Modellen, med sitt unika glastak, sitt rena stativ och totala designkvalitet in i minsta detalj, fick ett gott mottagande av den 58 personer starka juryn bestående av oberoende experter från hela världen. Konkurrensen var stenhård: över 5500 bidrag från 59 länder hade skickats in i hopp om att vinna ett erkännande från iF.

Kreativitet och lagarbete
"Detta är verkligen ett kvitto på Toyotas hårda arbete, kaizen-process och kreativitet. Återigen föräras vi en internationell designutmärkelse, vilket bekräftar vår designkvalitet. Den här utmärkelsen kan vi helt och hållet tacka vårt utmärkta lagarbete för”, säger Magnus Oliveira Andersson, designchef på Toyota Material Handling Europe.

BT Reflex O-serien har nyligen lanserats tillsammans med den klassledande BT Reflex R/E-serien som har samma designelement och höga kvalitet. BT Reflex fick sin första iF Design Award redan 1982 under modellnamnet 1350E. Sedan dess har Toyota Material Handling belönats med mer än 40 utmärkelser genom åren.

iF DESIGN AWARD organiseras årligen av Tysklands äldsta oberoende designorganisation, iF International Forum Design GmbH i Hannover. iF DESIGN AWARDS delas ut den 10 mars 2017 på BMW Welt i München under evenemanget Munich Creative Business Week. Alla vinnande bidrag kommer att visas upp på utställningen iF design exhibition i Hamburg.

Du hittar mer information om BT Reflex O-seriens skjutstativtruckar under rubriken ”Design Excellence” i iF WORLD DESIGN GUIDE.

Om utmärkelsen iF DESIGN AWARD
Designutmärkelsen iF DESIGN AWARD har sedan mer än 60 år tillbaka varit en kvalitetsstämpel för enastående design. Organisationen iF är internationellt erkänd för att tillhandahålla suveräna designtjänster, och iF DESIGN AWARD är en av världens viktigaste designutmärkelser. Utmärkelsen delas ut inom följande kategorier: Product, Packaging, Communication and Service Design, Architecture and Interior Architecture samt Professional Concepts. Samtliga belönade bidrag presenteras i iF WORLD DESIGN GUIDE, i iF design-appen och visas upp vid utställningen iF design exhibition Hamburg.