Nya Toyota Traigo 80 – produktiv, säker och energieffektiv

Nya Toyota Traigo 80 – produktiv, säker och energieffektiv

Toyota Material Handling Europe (TMHE) gav en smygtitt på den nya 80-volts elektriska motviktstrucken Toyota Traigo 80 vid mässan LogiMAT i Stuttgart, Tyskland 19-21 februari. Försäljningen börjar senare i år och den nya modellen har en rad förbättringar jämfört med föregångarna.

Toyota Traigo 80 kompletterar Traigo-serien med elektriska motviktstruckar, där 24- och 48-voltsmodellerna är populära val i sina respektive produktsegment. Den har den välkända designen och egenskaperna hos de mindre modellerna, med kärnvärden som tillförlitlighet, produktivitet, körkomfort och säkerhet, som har gjort Toyota till ett ledande namn hos kvalitetsmedvetna kunder.

Produktprogrammet

Den nya Toyota Traigo 80 är robust, kompakt och mångsidig – egenskaper som klarar behoven hos tillfälliga användare och också är nödvändiga i truckflottor samt i intensiva applikationer med långa arbetspass.

Samtliga modeller är utrustade med Toyotas kraftfulla och kostnadseffektiva elektriska AC-motorer för körning och lyftning, med kapacitet på 2,0-3,5 ton. Sex modeller kommer initialt att finnas tillgängliga: 2 ton, 2,5 ton kompakt, 2,5 ton, 3,0 ton kompakt, 3,0 ton och 3,5 ton.

De passar bra för arbete inomhus och utomhus och det finns en rad hyttalternativ för ökad komfort vid utomhuskörning.

Stora förbättringar på många områden

I linje med Toyotas välkända princip om ständiga förbättringar (Kaizen), tar Toyota Traigo 80 stora kliv framåt på många områden: Den erbjuder nu förbättrad produktivitet för användarna, högre maxhastighet – tillsammans med bättre energieffektivitet – och utmärkt runt-om-sikt. Den har Toyotas unika System of Active Stability (SAS), som är välkänt för att öka säkerheten vid truckhantering samtidigt som det bidrar till att sänka materialhanteringskostnaderna.
Dessutom kan förarna dra nytta av bättre sikt genom stativet med ett antal stativalternativ som passar olika applikationer.

En mångsidig utmanare för ett stort antal branscher

Lanseringen av Traigo 80 visar på Toyotas ambition att ytterligare förstärka sin marknadsposition i Europa, speciellt i branscher som fordons-, livsmedels- , dryckesindustrin samt logistik.
”När vi lyssnar på våra kunder, förstår vi deras behov av förbättrad effektivitet och ett mer hållbart arbetssätt. Vår nya, elektriska Traigo 80-serie med högre produktivitet, lägre energiförbrukning och lägre C02-utsläpp, ger stöd åt kundernas hanteringsmål på ett mer hållbart sätt, säger Craig Walby, Product Management Director på Toyota Material Handling Europe.

”Utöver detta gör de många förbättrade egenskaperna att Traigo 80-serien höjer ribban i materialhanteringsbranschen. Vi kommer att bjuda in till testkörning av Traigo 80 senare i år.”

Toyota Material Handling Sweden är Sveriges ledande leverantör av truckar och därtill kopplade tjänster som service, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildning. Vi marknadsför ett heltäckande sortiment av truckar, där BT och Toyota kompletteras med Konecranes/SMV. Företaget utför också service på marknadens samtliga märken. Antalet medarbetare är cirka 500, varav 320 ingår i den rikstäckande serviceorganisationen. I vår strävan efter överlägsen kvalitet genomsyrar The Toyota Way vår företagskultur, våra ideal och vårt sätt att arbeta.

www.toyota-forklifts.se