Scaniaföraren Andreas Karlsson vann Truck-SM

Scaniaföraren Andreas Karlsson vann Truck-SM

MaskinLeverantörernas Truck-SM
Under Logistik & Transport-mässan genomfördes MaskinLeverantörernas Truck-SM. Förarna som i förväg hade kvalat in till tävlingen via de olika truckleverantörernas uttagningar, fick under mässan köra tre olika trucktyper; motvikts-, skjutstativtruck och staplare, och fabrikaten lottades. Förarnas poäng i de olika tävlingsmomenten räknades in och två förare per dag gick vidare till fredagens final.

Bakgrund till trucktävlingens utformning
Arrangörerna av tävlingen valde att utforma den för att få fram den mest körskicklige allroundföraren som behärskade alla tre trucktyper.

Säkerhetsaspekten var viktig, att placera trucken rätt, hantera trucken säkert både framåt och bakåt samt att placera pallen korrekt var viktiga moment i tävlingen. Respektive förare poängsattes utifrån snabbast tid, där straffpoäng gav tidstillägg. Straffpoäng gavs för påkörningar, felplacerad pall, samt att föraren inte såg sig för bakåt i samband med att hon eller han backade med trucken.

Andreas Karlsson, duktig truckförare på Scania i Oskarhamn
Andreas Karlsson, som i tävlingen representerade Toyota Material Handling, blev den lyckliga vinnaren av MaskinLeverantörernas Truck-SM. Andreas jobbar som truckförare på Scania i Oskarshamn sedan tio år tillbaka.

Andreas Karlsson beskriver sin styrka som truckförare:

-       Min starka sida är själva körmomentet att manövrera trucken och placera den rätt. Själva lyftmomenten och att placera pallen rätt var lite svårare och det blev lätt stressigt där. Jag är van att köra både skjutstativ- och motviktstruck vilket var en fördel i tävlingen.

I pris fick Andreas Karlsson, förutom äran, en resecheck värd 10 000 kr samt pokal och blombukett. Prisutdelningen gjordes av rallydrottningen Tina Thörner.

Silvermedaljör blev Fredrik Söderlund på Akzo Nobel i Gamleby. Även han representerade Toyota Material Handling i Truck-SM.

Toyota Material Handling Sweden (TMHSE) är Sveriges ledande leverantör av truckar och därtill kopplade tjänster som service, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildning. Vi marknadsför ett heltäckande sortiment av truckar, där BT och Toyota kompletteras med Konecranes/SMV och MAFI. Företaget utför också service på marknadens samtliga märken. Antalet medarbetare är cirka 460, varav närmare 300 ingår i den rikstäckande serviceorganisationen. I vår strävan efter överlägsen kvalitet genomsyrar The Toyota Way vår företagskultur, våra ideal och vårt sätt att arbeta.

Omsättningen var under 2011 närmare 1,3 miljarder kronor. www.toyota-forklifts.se.