Toyota Material Handling Europe lanserar Toyota Traigo HT – elektrisk motviktstruck med hög kapacitet

Den helt nya högprestandatrucken Toyota Traigo HT från Toyota Material Handling Europe (TMHE) är konstruerad för att utmärka sig när det gäller säkerhet, produktivitet, tillförlitlighet och körkomfort. Med de tre nya kraftfulla Toyota Traigo HT-modellerna kan TMHE erbjuda sina kunder ett komplett program med elektriska motviktstruckar med lastkapaciteter från 1,0 till 8,5 ton.

Toyota Traigo HT är, med lyftkapaciteter på 6,0-8,5 ton och lyfthöjder upp till 6,5 meter, ett kraftfullt alternativ till förbränningsmotordrivna motviktstruckar. Som på andra motviktstruckar från Toyota, har Toyota Traigo HT säkerhet inbyggd från grunden, tack vare världens första aktiva system för kontroll av truckstabiliteten, Toyota System för Aktiv Säkerhet.

SAS använder avancerad teknik för att stödja säker hantering, utmärkt produktivitet samt lägre kostnader som beror på olyckor, personskador och skador på gods. På det sättet riktar sig systemet mot kostnader inom två nyckelområden – förarkostnader och skadekostnader – som tillsammans kan svara för mer än 70 procent av truckens livscykelkostnad. Bland SAS-lösningarna finns SAS Aktiv Stativkontroll, som bidrar till att minska risken för tappad last och att trucken ska välta genom att begränsa stativets tiltvinkel och tilthastighet på hög höjd. SAS Aktiv Hastighetskontroll stödjer säker och produktiv hantering genom att optimera körhastigheten vid kurvtagning.

En annan förarvänlig SAS-lösning är SAS Aktiv Styrsynkronisering, som stödjer säker, effektiv körning genom att kontinuerligt rikta in ratten i linje med bakhjulens position. Genom att återställa rattknoppen till den mest ergonomiska ”klockan-åtta-läget” efter svängar, förbättrar Aktiv Styrsynkronisering produktivitet och körkomfort för säker, produktiv hantering under hela arbetspasset.

– Toyota SAS är mer än världens första aktiva säkerhetssystem för motviktstruckar, säger Anthony Nadalin, TMHE Product Marketing Manager Counterbalanced. I praktiken bidrar SAS-funktionerna till att hjälpa förare och gods att transporteras på ett säkert sätt samtidigt som produktiviteten hålls på en hög nivå. Bara Toyota-truckar med SAS kan sänka kostnaderna.

Toyota Traigo HT är konstruerad för topprestanda och produktivitet och levererar klassledande kör- och lyfthastigheter, så att mer gods kan flyttas på kortare tid. Med grunden i drivsystemet Toyota AC2 utvecklade Toyota Traigo HT:s 80-voltsmotorer och kontroller för full kompatibilitet, vilket maximerar såväl prestanda som effektivitet. Accelerationen är mjuk och snabb till den klassledande topphastigheten på 16 km/h. Varje gång trucken saktas ned eller bromsas, återvinns energi och den återanvänds för att förlänga den tid batteriet kan användas innan det laddas. Tack vare Toyota AC2 och 1250 Ah-batterier med hög kapacitet, kan Traigo HT-modellerna arbeta med högsta effektivitet under längre tid, vilket förbättrar pålitligheten och maximerar tillgängligheten.

Körkomfort har varit i åtanke i alla led under Traigo HT:s utveckling. Det ger ett utmärkt gränssnitt mellan truck och förare och låga vibrationer – vilket är en stor fördel med en elektrisk truck. Toyota Traigo HT har robust exteriör och bekväm interiör, vilket gör den till en utmärkt arbetsplats.

Toyota Traigo HT, som tillverkas i TMHE:s ISO 14001-certifierade fabrik i Bologna, Italien, har konstruerats och tillverkas i enlighet med det välrenommerade Toyota Production System (TPS). Det säkerställer att hela tillverkningsprocessen håller högsta kvalitetsnivå, vilket ger utmärkt tillförlitlighet och gör Traigo HT till en bra, långsiktig investering.

Som en pålitlig affärspartner är TMHE övertygad om vikten av att utveckla och leverera miljöanpassade och ekonomiskt hållbara materialhanteringslösningar som respekterar rådande och framtida energibehov. TMHE strävar efter att minska den miljömässiga påverkan genom hela produktlivscykeln, från konstruktion, tillverkning och användning till återvinning. Toyota Traigo HT är utsläppsfri när den används och är ett elektriskt alternativ till diesel- och gasoldrivna truckar i krävande applikationer.

– Dagens företag söker, mer än någonsin, efter truckar från tillverkare och varumärken som de kan lita på, säger Anthony Nadalin. Toyota Material Handling Europe har bestämt sig för att vara såväl en fullsortimentsleverantör som en pålitlig affärspartner. Genom att utöka vårt populära Toyota Traigo-program med tre nya modeller med hög lastkapacitet, kan vi erbjuda kunderna ytterligare val när de ska välja kraftfulla motviktstruckar.

Det eldrivna Toyota Traigo-programmet består nu av 24-voltsmodeller (Toyota Traigo 24), 48-voltsmodeller (Toyota Traigo 48) och 80-voltsmodeller (Toyota Traigo HT).

Toyota Material Handling Sweden (TMHSE) är Sveriges ledande leverantör av truckar och därtill kopplade tjänster som service, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildning. Vi marknadsför ett heltäckande sortiment av truckar, där BT och Toyota kompletteras med DanTruck, SMV och MAFI. Företaget utför också service på marknadens samtliga märken. Antalet medarbetare är cirka 450, varav närmare 300 ingår i den rikstäckande serviceorganisationen. I vår strävan efter överlägsen kvalitet genomsyrar The Toyota Way vår företagskultur, våra ideal och vårt sätt att arbeta.

Omsättningen var under 2009 nära 1 miljard kronor. www.toyota-forklifts.se.