Toyota Material Handling Europe utökar sitt BT Lifter lyftvagnsprogram

Toyota Material Handling Europe utökar sitt BT Lifter lyftvagnsprogram

Toyota Material Handling Europe (TMHE) fortsätter traditionen med lyftvagnar i toppklass genom att lansera tre nya modeller som möter specifika kundkrav. BT Lifter Ultra Low, BT Lifter Galvaniserad och BT Lifter med viktindikator erbjuder alla innovativa och högkvalitativa lyftvagnslösningar som klarar specifika kunders och branschers behov.

De tre nya modellerna har egenskaper som förbättrar produktivitet och effektivitet i specifika applikationer. Det ger en bild av TMHEs hängivenhet att erbjuda kvalitetsprodukter som svarar mot kundkraven. Arbetscykeltester har visat att BTs lyftvagnar är de överlägset mest tillförlitliga, som har en längre livslängd än andra märken. Det innebär att BT Lifter klart ger de lägsta kostnaderna under hela livslängden.

Ultra Low
BT Lifter Ultra Low (LHM075UL) är utvecklad för en ledande svensk detaljhandelskoncern. Den har en minimal gaffelhöjd på bara 35 mm, vilket gör den idealisk för applikationer som använder de nya utrymmesbesparande, låga engångspallar eller lastlister, som blir allt vanligare i containrar som lastas med vanliga truckar. BT Lifter Ultra Low har en lastkapacitet på 750 kg.

Galvaniserad
BT Lifter Galvaniserad (LHM230G) är ett ekonomiskt alternativ till den rostfria BT Stainless Lifter och den passar perfekt för halvvåta miljöer. Denna nya modell ger effektiv och pålitlig hantering i applikationer där den rostfria inte är absolut nödvändig. Livslängden är avsevärt längre än en standardmodell men merkostnaden är förhållandevis låg för en speciallyftvagn.

Viktindikator
BT Lifter med viktindikator (LHM230WI) ger en uppskattning av lastvikten samtidigt som godset förflyttas. Viktindikatorn har en noggrannhet på ±20 kg och klarar laster upp till truckens maxkapacitet på 2 300 kg.

–        Vår inställning har alltid varit att arbeta nära våra kunder för att förstå marknaden och utveckla nya modeller som möter specifika kundbehov, säger Sven Wirenhammar, Vice President Division Hand Trucks. Dessa tre nya BT Lifter-modeller från Toyota Material Handling Europe utökar marknadens bredaste lyftvagnsprogram ytterligare. De är exempel på de tillförlitliga, lättanvända och miljöanpassade produkter som har gjort BT Lifter till världens ledande lyftvagnsmärke.

BT Lifter lyftvagnar från TMHE tillverkas i enlighet med Toyota Production System (TPS) vid BT Products ISO 14001-certifierade fabrik i Mjölby. De erbjuder det bästa inom tillförlitlighet, enkelhet och minimal miljöpåverkan.

Enkelhet är centralt vid konstruktionen av BT Lifter-truckar. På så sätt kan gods flyttas säkert med minimal ansträngning. BTs lyftvagnsprogram innefattar också BT Pro Lifter, som har ett unikt system för enkel start med tunga laster, samt till och med eldrivna modeller.

Miljö
Toyota Material Handling Europe (TMHE) har inställningen att jobbet ska göras, men inte på bekostnad av miljön. TMHE strävar efter att minska miljöpåverkan under hela produktlivscykeln, från konstruktion, tillverkning och användning till återvinning. Tillförlitligheten och den långa livslängden hos BTs lyftvagnar minimerar ytterligare den miljömässiga påverkan i förhållande till det arbete som utförs.

–        När man väljer en BT lyftvagn från Toyota Material Handling Europe, får man inte bara en garanterad pålitlighet utan också rejält minskad miljöpåverkan när det gäller tillverkning, distribution och skrotning av truckarna, säger Sven Wirenhammar. Detta i kombination med miljöanpassade processer i våra fabriker, gör at TMHEs kunder verkligen väljer hållbara produkter när de väljer BTs lyftvagnar.

Toyota Material Handling Sweden (TMHSE) är Sveriges ledande leverantör av truckar och därtill kopplade tjänster som service, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildning. Vi marknadsför ett heltäckande sortiment av truckar, där BT och Toyota kompletteras med DanTruck, SMV och MAFI. Företaget utför också service på marknadens samtliga märken. Antalet medarbetare är cirka 500, varav 300 ingår i den rikstäckande serviceorganisationen. I vår strävan efter överlägsen kvalitet genomsyrar The Toyota Way vår företagskultur, våra ideal och vårt sätt att arbeta.

Omsättningen var under 2008 cirka 1,2 miljarder kronor. www.toyota-forklifts.se.