Toyota Material Handling lanserar den nya elektriska motviktstrucken Toyota Traigo 24

Toyota Material Handling Europe (TMHE) har förstärkt sitt omfattande produktprogram med elektriska motviktstruckar med den nya Toyota Traigo 24.

Den nya Toyota Traigo 24-serien med 3-hjuliga, 24-volts elektriska motviktstruckar är kompakt men ändå kraftfull. De erbjuder säker och produktiv hantering där utrymmet är begränsat, exempelvis i lösningar för logistik, tillverkning och livsmedelsindustri. De är konstruerade för lätta eller medeltunga applikationer och de tillförlitliga och lättkörda truckarna finns med tre lastkapaciteter: 1,0 ton, 1,25 ton och 1,5 ton.

Med den nya Toyota Traigo 24-serien har Toyota gjort sina 24-volts Toyota-motviktstruckar ännu mer användarvänliga med ett stort instegshandtag för att underlätta för föraren att stiga in i trucken samt förbättrade digitala displayer vilka gör det lättare att läsa av hanteringsparametrarna. Traigo 24 erbjuder också ett utökat urval av materialhanteringsreglage, inklusive mekaniska spakar, elektroniska minispakar och multifunktionsspakar.

Toyota Traigo 24 innehåller exklusiva Toyota-tekniker, inklusive drivsystemet Toyota AC2 och Toyota System för Aktiv Säkerhet (SAS). Med Toyota AC2 ger Toyotas motorer och kontroller optimal kompatibilitet samt högre kör- och lyfthastigheter.

Världens första aktiva system för att kontrollera truckstabiliteten, SAS, använder avancerad teknik för att stödja säker hantering, förbättra produktiviteten och minska kostnader som beror på olyckor, personskador och skador på gods. SAS innehåller bland annat SAS aktiv stativkontroll, som bidrar till att minska risken att tappa laster och att trucken välter genom att reducera stativets tiltvinkel och tilthastighet på höga höjder. SAS automatiska hastighetsreducering vid kurvtagning stödjer säker och produktiv hantering genom att optimera körhastigheten vid svängar. En annan förarvänlig SAS-funktion är SAS aktiv styrsynkronisering. Den stödjer säker och effektiv körning genom att kontinuerligt rätta ratten efter hjulens position, vilket gör att rattkulan återgår till den ergonomiska "klockan åtta-positionen" efter svängar.

Toyota erbjuder ett utökat program med Toyota elektriska motviktstruckar, med lastkapaciteter från 1,0 till 5,0 ton och med batterikapaciteter på 24, 48 och 80 volt.

Toyota Traigo 24:s fräscha och uppdaterade konstruktion har det nya utseendet och den nya känslan hos Toyotas motviktstruckar, som också inkluderar den nyligen lanserade Toyota Traigo 48. Toyota Traigo 48 har uppmärksammats för den förnämliga designen och erhöll iF Product Design Award 2009 från iF Industrie Forum e.V.

- Sedan de introducerades har Toyotas 24-volts elektriska motviktstruckar uppskattas av kunderna för deras utmärkta säkerhet, produktivitet och körkomfort, speciellt i applikationer med begränsat utrymme, säger Henrik Åkerlund, produktansvarig på Toyota Material Handling Sweden. Eftersom Toyota Traigo 24 byggs i enlighet med det världsberömda Toyota Production System, kan kunderna räkna med förnämlig tillförlitlighet och värde under deras Toyota Traigo 24-truckars livscykler.