Toyota deltar i storskaligt försök med ebilspool i Grenoble

I slutet av nästa år kommer ett 70-tal ultrakompakta elbilar att sättas in i ett stort bilpools-projekt i den franska staden Grenoble. Det blir resultatet av ett samarbetsprojekt som nu har inletts med Toyota, staden Grenoble med kranskommuner, bilpoolsföretaget Cité Lib och energibolaget EDF som parter.

I projektet, som löper över tre år, ska de små elfordonen användas för kortare transporter, som ett komplement till de kollektiva transporterna och traditionella bilpoolsbilar.

Projektet ska bidra till att ge svar på hur dessa fordon används i praktiken inför en eventuell storskalig tillverkning. Målsättingen är att erbjuda en lösning på behovet av transporter ”de sista kilometrarna”, där användarna annars skulle välja att köra bil hela vägen istället för att åka kollektivt. EDF ska bygga laddstationer i och kring Grenoble i anslutning till stationer och hållplatser samt i områden där kollek-tivtrafiken är dålig.

Toyota har över tio års erfarenhet av liknande elbilspooler med tillhörande laddinfrastruktur. Bland annat har ett projekt bedrivits med stor framgång i Toyota City i Japan.

I det franska projektet levererar Toyota omkring 70 ultrakompakta elfordon. Det är dels den befintliga fyrhjuliga elbilen COMS som lanserades i Japan i fjol, dels ett helt nytt fordon baserat på den trehjuliga i-ROAD som visas på årets Genève-salong. Det är fordon som, tack vare sitt lilla format, är speciellt lämpade för stadstrafik med begränsade ytor och korta körsträckor.

Toyota ska också leverera det unika it-system där användarna kan se var det finns lediga fordon och boka dem med sin smartphone, och som också gör det möjligt för bilpoolsföretaget att se till att det finns bilar där de behövs.

För att säkerställa att bilarna kan laddas överallt, bygger energibolaget EDF ett heltäckande nätverk av laddstationer runt om i Grenoble med kranskommuner. EDF ska också ta fram ett system som visar var stationerna finns och om de är tillgängliga.

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9.8 miljoner bilar 2012 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat 5 miljoner hybrider. Toyota har 19 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

• koncept