Toyota Mirai på blixtvisit i Sverige

Den vätgasdrivna elbilen Toyota Mirai visades torsdagen den 17 september för första gången i Sverige och Norden, i samband med att AGA invigde sin nya vätgastankstation vid Arlanda flygplats.

Toyota Mirai har hittills inte visats offentligt annat än på bilutställningar. Evenemanget vid Arlanda är därför något av en smygpremiär, eftersom inte ens den europeiska pressvisningen ännu har ägt rum. Visningen skedde för en speciellt inbjuden publik, i anslutning till den internationella konferensen Advanced Biofuel Conference.

AGAs tankstation vid Arlanda flygplats är Stockholms första och Sveriges största vätgastankstation. Den utgör därmed ett viktigt steg mot en fungerande vätgasinfrastruktur och innebär att det nu blir praktiskt möjligt att köra vätgasdrivna elbilar även i Stockholmsområdet. Stationen har en kapacitet för 180 tankningar med 700 bars tryck per dag.

Toyota Mirai har ett vätgasdrivet bränslecellssystem som innebär att bilen inte har några utsläpp alls när den körs – utom vattenånga. Den är dessutom i princip ljudlös. Bilen erbjuder samma grad av enkelt handhavande som en konventionell bil. Att fylla vätgastanken går på omkring tre minuter. Med en full vätgastank har den också samma räckvidd som en konventionell personbil.

Mirai är Toyotas första kommersiellt tillgängliga bränslecellsbil, som under oktober 2015 lanseras i Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien och USA. I Japan säljs den sedan december 2014.

• bränslecell
  • mirai

Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat 8 miljoner hybrider. Toyota har 30 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota och Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761