Toyota ökar produktionen av bränslecellsdriva Mirai

Toyota Motor Corporation meddelar att man kommer att öka produktionen av bränslecells-modellen Mirai som lanserades i Japan den 15 december 2014. Planen är att öka produktion från 700 bilar år 2015 till cirka 2 000 bilar år 2016, för att ta steget till cirka 3 000 bilar år 2017.

Med tanke på de drygt 1 500 kundorder som tecknades redan under den första månaden i Japan, samt de kommande lanseringarna i Europa och USA senare i år justeras nu produktionsvolymen för att spegla marknadens efterfrågan.

Produktionsökningen av Mirai kommer fördelas mellan Japan, USA och Europa baserat på utvecklingen av vätgasinfrastruktur, energipolitik, eventuella subventioner, konsumenternas efterfrågan, miljöregler och andra faktorer.

Toyota sålde 10.23 miljoner bilar 2014 och säljs i över än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 7 miljoner hybrider. Toyota har 29 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.