Uppsala-snickare laddar för SM-final

Den 27-29 september möts Sveriges bästa unga möbelsnickare i finalen av Yrkes-SM i möbelsnickeri. Finalen äger rum på Carl Malmsteen Furniture Studies i Stockholm och vinnaren får representera Sverige i Yrkes-VM i Leipzig 2013. John Lundin från Uppsala är en av de hungriga finalisterna.

Efter ett antal deltävlingar stod det klart att 21-årige John Lundin från Uppsala är en av dem som har chans att kamma hem SM-titeln i möbelsnickeri. John är en kille som alltid gillat att bygga saker. När det var dags att välja gymnasieutbildning föll valet på träteknisk utbildning. Ett val som både ledde till jobb och ett deltagande i Yrkes-SM. Idag arbetar han på Staffans snickeri i Uppsala. Snickeriet fick upp ögonen för John när han under gymnasiet praktiserade där. Praktiken ledde till sommarjobb och sommarjobbet till anställning.

– Vi sysslar enbart med specialsnickeri och arbetsuppgifterna är väldigt varierande. Vi blir tilldelade egna projekt som man håller i från början till slut. Det gillar jag, säger John.

Uppgiften de tävlande ställs inför under Yrkes-SM-finalen är komplicerad och kräver både ett gediget yrkeskunnande samt stresstålighet. De tävlande har tre dagar på sig att tillverka en möbel, vilken slags vet de inte på förhand. Henrik Smedmark, utbildningsansvarig på Trä- och Möbelföretagen (TMF), som arrangerar Yrkes-SM, ser fram emot en spännande final.

– Det är ett ganska jämnt startfält i år och samtliga deltagare är väldigt kvalificerade. Det är glädjande att se att vi har en geografisk spridning på deltagarna från Umeå i norr till Helsingborg i söder. Att flera av de tävlande dessutom har jobb vid så ung ålder visar på att trä- och möbelindustrin är en bransch med stora möjligheter, och att ambitiösa ungdomar faktiskt får jobb genom sina yrkesutbildningar.

Även John Lundin ser ljust på framtiden och utvecklingsmöjligheterna på Staffans snickeri är goda. När han inte arbetar umgås han med familj och vänner och under vintersäsongen är det innebandy, slalom och att köra snöskoter som lockar. Det händer dock att snickaren inom honom dyker upp även på fritiden.

– Jag har blivit lite yrkesskadad när det kommer till möbler, inget som finns att köpa duger. Då snickrar jag ihop det själv istället, säger John och skrattar.

Klara för SM-final är även:
Emil Granberg, Umeå
Johan Svensson, Helsingborg