​Hit reser vi första maj

Flaggtåg och demonstrationer är tradition men under första-maj-helgen passar också många svenskar på att resa bort. I år är det Amsterdam, London och Istanbul som lockar flest majlediga.

En undersökning som internetresebyrån Travellink har gjort visar att många svenskar väljer att resa bort under första maj.

- Att långhelger lockar till resande visste vi redan och första maj är inget undantag. Så fort vi har några extra lediga dagar passar vi på att resa, säger Elisabeth Lindberg, Nordisk marknads- och försäljningschef på Travellink privatresor.

Och det som lockar flest över en weekend i maj är storstäder i Europa. Paris, London och Amsterdam var populära resmål även förra året men en bubblare på listan är Istanbul som är ett av vårens mest bokade resmål just nu. Och värmen i södra Europa lockar många, på topplistan finns till exempel soliga resmål som Malaga, Barcelona och Lissabon.

Tio-i-topp resmål 2015
(föregående år inom parentes)
Amsterdam (3)
London (2)
Istanbul (7)
Paris (1)
Berlin (5)
Prag (8)
Barcelona (4)
Malaga (NY)
Bryssel (NY)
Lissabon (NY)

För mer information, kontakta: Elisabeth Lindberg, Nordisk marknads- och försäljningsdirektör Travellink Privatresor
e-post:elisabeth.lindberg@travellink.com

• resor
  • flyg
  • första maj
  • statistik

Travellink är Nordens ledande internetresebyrå med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Företaget har tre affärsområden; privatresor, affärsresor och konferens & event. Travellink säljer flygresor från 440 olika flygbolag och över 550 000 hotell till mer än 40 000 destinationer världen över. Travellink ingår tillsammans med eDreams, Go Voyages, Opodo och Liligo i eDreams ODIGEO, Europas största internetresebyrå och e-commerceföretag. eDreams ODIGEO finns representerat i totalt 44 länder över hela världen. Företaget erbjuder ett stort utbud av flyg, hotell, hyrbilar och kombinationen av flyg och hotell.