Julresan inte den vi drömmer om

Nordborna drömmer om att resa till sol och värme i jul - men åker i verkligheten till en kall storstad i Europa. I topp ligger London och München. Utom danskarna som åker till Thailand.

Internetresebyrån Travellink har frågat sina kunder i Norden vart drömresan går i jul. Svaret är tydligt. Till solen.
Men verkligheten är en annan. De flesta svenskar och norrmän reser till London i jul, medan finländarna åker till München. De enda nordbor som lever drömmen är danskarna där flest reser till Bangkok.

− Det är förstås både enklare och billigare att resa några dagar till London, än en hel vecka till Thailand, säger Elisabeth Lindberg, försäljnings- och marknadschef Travellink.

På julresornas topp-fem-lista är det Europas storstäder som är mest populära. Den enda stad utanför Europas gränser som tar sig in på topplistan i år är Bangkok.

− Det bästa av allt är att det inte är för sent att uppfylla drömmen om en varm och solig jul. Det finns nämligen fortfarande resor kvar till solen, säger Elisabeth Lindberg.

Travellink har också frågat sina svenska kunder vem de helst vill fira jul med.

− I topp ligger Kronprinsessan Victoria, tätt följd av Zlatan och Leif GW Persson, säger Elisabeth Lindberg.

Topp-fem-lista juldestinationer (utrikes)
Siffran inom parentes är fjolårets placering.

Hit reser svenskarna i jul

4. Berlin (5)
5. Malaga (4)

Topp-fem-lista juldestinationer (inrikes)
Siffran inom parentes är fjolårets placering.

Hit reser svenskarna i jul
1. Stockholm (1)
2. Göteborg (2)
3. Malmö (4)
Hit reser norrmännen i jul
1. Oslo (1)
2. Trondheim (4)

3. Bergen (3)

Hit reser danskarna i jul
1. Köpenhamn (1)
2. Ålborg (2)
3. Århus (3)
Hit reser finländarna i jul
1. Helsingfors (1)
3. Uleåborg (3)
2. Kittilä (2)

För mer information:Elisabeth Lindberg, försäljnings- och marknadschef Travellink privatresor

E-post: elisabeth.lindberg@travellink.com

• resor
  • statistik

Travellink är Nordens ledande internetresebyrå med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Företaget har tre affärsområden; privatresor, affärsresor och konferens & event. Travellink säljer flygresor från 440 olika flygbolag och över 460 000 hotell till mer än 40 000 destinationer världen över. Travellink ingår tillsammans med eDreams, Go Voyages, Opodo och Liligo i eDreams ODIGEO, Europas största internetresebyrå och e-commerceföretag. eDreams ODIGEO finns representerat i totalt 43 länder över hela världen. Företaget erbjuder ett stort utbud av flyg, hotell, hyrbilar och kombinationen av flyg och hotell.