Chris Hatcher, chief winemaker Wolf Blass

Vinlandet med åtta klimatzoner och tusen smaker

Australien är ett av världens största länder med en vinproduktion som sträcker sig från öst till väst. Beroende på var i Australien produktionen sker möter vinmakare olika förutsättningar. Vi har pratat med Chris Hatcher, chefsvinmakare på Wolf Blass , som förklarar varför ett varierat klimat möjliggör ett stort utbud av viner.

Till ytan rymmer Australien nästan hela Europa och då är det inte underligt att landet kan delas in i åtta olika klimatzoner. I fyra av dem ligger Australiens vinregioner, där klimatet ger vinmakarna olika utmaningar men också möjligheter att skapa olika typ av vin. Med ett varierat klimat kan Australien odla över 100 olika druvsorter och med vinregioner så stora som South Australia kan vinmakare plocka den bästa skörden för en aktuell årgång. Chris Hatcher, chefsvinmakare på det prisbelönade vinhuset Wolf Blass, poängterar även vikten av vädrets pålitlighet.

- I många av våra vinregioner i Australien har vi ett klassiskt medelhavsklimat men i europeiska vinregioner som Bordeaux och Bourgogne kan en regnig sommar ställa till problem, förklarar Chris Hatcher. I Australien har vi oftast klart solsken under hela skördesäsongen och vädret är mer stabilt.

I Europa kan plötsliga väderväxlingar, som hagelstormar eller skyfall, förstöra eller till och med utplåna en hel vinodling. Med fler restriktioner och mindre vinregioner kan det även vara svårt för europeiska vinmakare att hämta frukt från ett område där skörden är bättre.

- I Australien har vi ofta stora ursprungsområden och tillsammans med ett stabilt väder ökar chanserna för jämn kvalité årgång efter årgång, säger Chris Hatcher.

En stor variation smaker

Så förutom jämn kvalité, vad har Australiens olika klimatzoner mer att erbjuda vinmakare och vindrickare? Med flera klimatzoner kan Australien som enskilt vinland erbjuda viner inom ett brett spektrum i stil och smak. I de varmare delarna, som till exempel Barossa Valley och McLaren Vale, får druvorna mycket sol och vinmakarna kan skapa viner med stor kropp och hög koncentration. På högre höjd eller nära kusten, där svalare vindar drar fram, får druvorna fortfarande mycket sol men med lägre temperatur kan vinmakarna ta fram viner med utvecklad syra och påtaglig stramhet.

- Är vinet framtaget i ett svalt eller varmt klimat? Ligger regionen nära kusten eller inåt landet? Den informationen kan hjälpa dig när det kommer till att få en bild av vinets smakprofil, menar Chris Hatcher.

När det kommer till viner från gamla världen får man i mångt och mycket ha koll på vinregioner för att ens kunna lista ut druvblandningen. Viner från Australien brukar ofta dela den informationen på etiketten men om man vill få en bättre förståelse för vinets karaktär kan regionen ge indikation om det rör sig om en stram Shiraz med hög syra eller om det är ett vin av fylligare karaktär. Men, som tidigare nämnt, i Australien odlas en mängd andra druvsorter så det finns mer att njuta av än bara shiraz. Här är ett några förslag!

___________________________________________________________________________

Penfolds Bin 311 Chardonnay 2017, Adelaide Hills, Tasmanien & Tumbarumba 249kr, Systembolaget

Australien är känt för multiregionala viner och Penfolds Bin 311 är inget undantag. Här har man fokuserat på vinregioner med svalare klimat. Tumbarumba är en ort inåt landet i New South Wales och ligger på 300-800 meters höjd och Adelaide Hills i South Australia ligger vid kusten också med viss höjd. Sist men inte minst har vi Tasmanien som ligger på breddgrad 41 och 42 med en snitt-temperatur i januari (Australiens varmaste månad) på lite över 16 grader. Runt om är det hav och längre söderut ligger Antarktis. Det svala klimatet ger Penfolds Bin 311 en lägre alkoholhalt, högre syra och renare frukt.

Wolf Blass Silver Label Shiraz Cabernet Malbec 2016, McLaren Vale & Langhorne Creek, 140kr, WineFinder

Både McLaren Vale och Langhorne Creek ligger i Södra Australien. McLaren Vale ligger omringat av berg och hav och har en snitt-temperatur i januari på drygt 21 grader. Langhorne Creek ligger inåt landet men något söderut vilket är en bidragande orsak till en lägre januaritemperatur på cirka 20 grader. Regionernas varma klimat ger Wolf Blass Silver Label Shiraz Cabernet Malbec en hög fruktkoncentration och fyllighet där druvblandningen bidrar med komplexitet.

Penfolds Koonunga Hill Chardonnay 2017, South Australia, 89 kr, Systembolaget

Har man inte spenderarbyxorna på sig är Penfolds Koonunga Hill ett vin som ger mycket smak för pengarna. Här väljer man ut druvor från ett stort ursprungsområde i de varmare delarna av South Australia. Vinmakarna jobbar med solmogna druvor där fokus ligger på fräshör och krispighet för ett smakrikt och balanserat vin.

Rawson’s Retreat Organic Series Cabernet Sauvignon Shiraz Merlot, Victoria, 2016, 89 kr, Systembolaget

Rawson’s Retreats ekologiska vin är ett annat prisvärt alternativ. Även här har man jobbat med en druvblandning men den här gången kommer druvorna från Victoria. Vinet som domineras av Cabernet Sauvignon är smakrikt och fylligt med toner av mörka bär. Med sex månader på fat har vinet utvecklat en kryddiget med väl integrerad ek och lång eftersmak.