Debatt om barnförsäkringar: Trygg-Hansas kommentar

De senaste veckorna har det varit mycket diskussioner i media kring barnförsäkring och reglerna för att kunna teckna försäkringen. Media har uppmärksammat fall där barn med högt BMI, nedsatt hörsel, leukemi och så vidare, har nekats försäkring på olika grunder.

– Vi på Trygg-Hansa har ambitionen att ge alla barn ett bra försäkringsskydd. Sedan är det ett litet antal barn som inte kan erbjudas en komplett sjukförsäkring, på grund av exempelvis allvarliga medfödda sjukdomar och komplikationer till följd av dessa. Däremot erbjuds alla barn en olycksfallsförsäkring, säger Björn Sporrong som är ansvarig för barnförsäkringar på Trygg-Hansa.

Den medicinska utvecklingen går framåt hela tiden och prognoserna för ett antal diagnoser förbättras.

– Det innebär att vi kan erbjuda allt fler barn sjukförsäkringar. Men om vi redan i dag tog fram en barnförsäkring där alla barn kunde försäkras mot allt, så skulle väldigt få ha råd med den. Skadekostnaderna skulle bli enorma och alla försäkringstagare skulle få vara med och betala, eftersom alla försäkringstagare utgör en del av ett kollektiv, säger Björn Sporrong.

På Trygg-Hansa får varje kund alltid en individuell prövning av sitt ärende för att bedömningen ska bli så rättvis och korrekt som möjligt.

– Ibland måste vi ställa kompletterande frågor till barnets föräldrar, till exempel när det funnits en sjukdom, för att undvika att ta in journaler från vården. Jag förstår att det ibland kan kännas jobbigt för föräldrarna men vi gör vårt yttersta för att kunden alltid ska uppleva sitt möte med Trygg-Hansa på ett bra sätt. Självklart tar vi till oss av synpunkter vi får när någon är missnöjd eller känner sig orättvist behandlad och vi strävar alltid efter att bli bättre, säger Björn Sporrong.

Fakta om Trygg-Hansas barnförsäkring

• Trygg-Hansa försäkrar vartannat barn i Sverige som har en försäkring
  • 99 procent av alla barn som ansöker får sjuk- och olycksfallsförsäkring hos Trygg-Hansa
  • 80 procent av alla barn som ansöker om sjuk- och olycksfallsförsäkring hos Trygg-Hansa får försäkring direkt vid ansökan, exempelvis via internet
  • Den procent som i dag inte erbjuds en sjukförsäkring kan alltid få en olycksfallsförsäkring hos Trygg-Hansa
  • 70-75 procent av alla barn i Sverige har i dag en sjuk- och olycksfallsförsäkring

Ett exempel på hur en barnförsäkring hos Trygg-Hansa fungerar:

Föräldrarna till Edvin tre månader tecknar en barnförsäkring, där de väljer att ha ett så kallat invaliditetsbelopp på 1.800.000 kr. Två månader senare insjuknar Edvin i en hjärntumör.

Barnförsäkringen ger då följande ersättning:

- Ersättning under tiden för sjukhusvård och vård i hemmet, totalt 50 dagar: 20 000 kr

- Ersättning direkt när diagnosen är ställd: 180 000 kr

- Ersättning under vårdbidragstid: 158 400 kr

Totalt: 358 400 kr (all ersättning från barnförsäkringen är skattefri)

Om Edvin inte blir helt återställd tillkommer ersättning för invaliditet beräknad utifrån nedsatt funktion och valt försäkringsbelopp, vilket kan innebära ersättningsbelopp i miljonklassen. Detta för att hjälpa barnet att leva ett drägligt liv trots sin skada eller sjukdom.

– Ett barn som drabbats av allvarlig sjukdom eller skada och därmed aldrig kommer ut i arbetslivet får bara lägsta nivån på garantipensionen. Därför är en individuell barnförsäkring ett oerhört viktigt komplement och ett viktigt ekonomiskt stöd, säger Björn Sporrong.

För mer information, vänligen kontakta Björn Sporrong, expert inom barnförsäkringar på Trygg-Hansa, telefon: 070-168 27 99.