Trygg-Hansa och SEB inleder nytt samarbete

Nu lanserar Trygg-Hansa och SEB ett nytt samarbete, där fokus till en början är möjligheten att teckna unika boendeförsäkringar via SEB:s bankkontor och telefonbank.

– Bankassurans är ett av våra strategiska tillväxtområden och därför är partnerskapet med SEB viktigt för oss, säger Johan Agerman, nordisk chef för privatförsäkringar på Trygg-Hansa. Genom avtalet får vi del av SEB:s unika distributionskraft via 161 av deras lokala bankkontor, plus telefonbanken. Och vi når ut till kunderna i en situation där försäkring är relevant för dem, nämligen i samband med diskussioner kring deras boende.

Samarbetsavtalet går i första skedet ut på att Trygg-Hansas boendeförsäkringar; hem-, villahem- och fritidsbostadsförsäkringar kommer säljas i samband med nyteckning och förnyelse av bolån. Produkterna säljs under Trygg-Hansas namn men är unika för SEB:s kunder. Planer finns även på att lansera flera kommande initiativ, såväl inom privat- som företagsförsäkringar.

– Vi tror att nyckeln till framgång är att våra produkter är enkla att förstå och har ett komplett innehåll. Dessutom har vi jobbat hårt med att förenkla, integrera och automatisera våra processer och system, allt för att göra det enklare för kunderna, säger Johan Agerman.

Samarbetet har testats på fem olika bankkontor under sommaren och sedan mitten av september har samarbetet och upplägget presenterats på SEB:s kontor runt om i landet.

- Vi vill hjälpa våra kunder till en sund privatekonomi och se till helheten i kundens ekonomi. Sakförsäkringar är en viktig del av våra kunders ekonomiska vardag och genom samarbetet med Trygg-Hansa skapar vi ett bredare erbjudande för att lösa fler av våra kunders behov, säger Mats Torstendahl, chef för kontorsrörelsen i SEB.

Johan Eriksson, PR-ansvarig på Trygg-Hansa. Telefon: 0701/682 872