79 procent fler bränder sker under sommarveckorna

79 procent fler bränder sker under sommarveckorna

Sommaren är för många en tid för grillning på tomten eller landet, picknick med engångsgrillar och aktiviteter utomhus då en mysig lägereld tänds på kvällen. Men det gäller att vara försiktig, det är även en tid då andelen privatpersoners brandanmälningar slår i höjden. Enligt statistik från Trygg-Hansa anmäls 79 procent fler bränder under veckorna 27-33 jämfört med en genomsnittlig vecka under året.

Under första kvartalet 2014 omkom 18 personer vid brand enligt Brandskyddsföreningen och under en genomsnittlig vecka brinner det i cirka 120 hem i Sverige. Under de högdrabbade sommarveckorna kan denna siffra stiga till drygt 950 bränder per vecka. De senaste fem åren har vecka 28 varit den veckan då flest brandanmälningar kommit in till Trygg-Hansa. Då anmäldes knappt 140 bränder.

- Detta bekräftar att det vi gör under denna tid på året tyvärr resulterar i bränder och i värsta fall att hela hus brinner ner till grunden. För att minska antalet bränder är det viktigt att ha kunskap om varför de startar. Många bränder orsakas av mänskliga faktorer som glömska, okunskap eller genom att man saknar tillräckligt brandskydd vid till exempel grillning, säger Håkan Franzén, hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Grillning och den moderna livsstilen vanliga brandorsaker
Två vanliga brandorsaker som sticker ut under denna period är grillning och eldning på tomten. En solig sommar och perioder av torr mark förhöjer brandrisken men det kan inte ensamt förklara den stora uppgången under sommaren. ”Vanliga” brandorsaker som elrelaterade fel och spisbränder sker också i stor utsträckning.

Den moderna livsstilen med många prylar kan också vara en brandfara. Många elektroniska prylar, sladdar, olika grenuttag och dammansamlingar kan sammantaget utgöra brandfaror. Sommarboenden är inte sällan utrustade med äldre vitvaror och elektronik. Ofta står de i perioder och samlar damm och saknar ofta timer-funktion som moderna vitvaror hemma har.

Få brandövar hemma

Det händer att svenskar brandövar på jobb och i skola men i en ny undersökning från Trygg-Hansa framkommer det att majoriteten av svenskarna är oförberedda för en brand i bostaden.  Endast en av tio svenskar har brandövat hemma, majoriteten av befolkningen saknar en plan för hur de ska ta sig ut ur bostaden om det börjar brinna, dessutom har nio av tio ingen uppsamlingsplats att mötas vid efter att de tagit sig ut ur bostaden.

- En plan för hur man i familjen ska agera vid eventuell brand kan rädda liv. Viktigast är att ta sig ut utan att distraheras på vägen, att ha en bestämd uppsamlingsplats och att rädda, larma och släcka om man har möjlighet, säger Håkan Franzén.

Lanserar brandspel – Eldracet - för att lyfta brandkunskap

För att proaktivt försöka få fler att brandöva hemma har Trygg-Hansa tagit fram ett brandspel – Eldracet - där målet är att ta sig ut ur ett brinnande hus så snabbt som möjligt. På vägen möts avataren av distraktioner där den till exempel måste ducka för rök och hoppa över eld och låta värdesaker ligga kvar i bostaden. Fokus ligger på att rädda liv, inklusive sitt eget. Trygg-Hansa startade förra året ett förebyggande arbete kring bränder med satsningen Barnvarnarexperimentet. Med barnvarnarexperimentet lärde sig små barn den viktiga innebörden av brandlarmet. Brandspelet är en fortsättning på Trygg-Hansas satsning för att sprida kunskap om bränder.

Så skyddar du dig mot brand:

- Se till att du har ett brandskyddat hem. Basen för hemmets brandskydd är brandvarnare, brandsläckare och brandfilt. Överväg även ett brandlarm som ett extra skydd. En brandvarnare känner av om det brinner och ger då en varningssignal. Ett brandlarm sänder dessutom en signal till en larmcentral.

- Kortslutningar kan orsaka brand så kontrollera att det inte finns någon trasig sladd eller elektronisk apparat i ditt/dina boenden.

- Installera brandvarnare även i ditt sommarboende.

- Om du renoverar hemma eller på landet, se till att en professionell hantverkare installerar elen.

- Köket är det rummet där flest bränder startar och spisen den största brandorsaken, därför är det bra att ha brandskydd som spisvakt och brandfilt tillgängligt i köket.

- Om du röker, fimpa i en askkopp och inte direkt på marken som kan vara torr och brandfarlig.

- Var försiktig om du grillar, ha alltid uppsikt över grillen och släck den ordentligt när du är klar.

- När du eldar eller grillar, ha vatten i närheten.

- Säkerställ att grillkolet/briketterna verkligen har brunnit ut innan de kastas.

- Spola platsen där du eldat med vatten när du har eldat klart.

- Gör inte upp eld nära något som är brännbart och ställ inte grillen nära en vägg eller annat som kan börja brinna.

- Respektera eldningsförbud i skog och mark och självklart på den egna tomten.

- Tänk på att datorer och surfplattor kan överhettas om de används och ex. ligger i en soffa eller i en säng.
Källa: Trygg-Hansa

Länkar: Spela Eldracet här: http://www.eldracet.se

Du kan ladda ner checklistor för hur du kan brandöva här: http://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/dokument/checklistor_brand.pdf

Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts på uppdrag av Trygg-Hansa, av undersökningsföretaget Novus. Undersökningen är riksrepresentativ och genomfördes som en webbenkät under perioden 21/3-1/4 2014. Sammanlagt gjordes 1 017 intervjuer med kvinnor och män i åldern 18-79 år i Sverige.

För mer information, kontakta gärna:

Johan Eriksson, kommunikationschef på Trygg-HansaTelefon: 0701-682 872

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och idag är vi ett av Sveriges största försäkringsbolag. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare på 30 orter i landet och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/trygg-hansa.