Årets farligaste dag i trafiken är nu på fredag

Årets farligaste dag i trafiken är nu på fredag

Fredagen i vecka 7 är historiskt sett den farligaste dagen på året i trafiken, visar nya siffror från Trygg-Hansa. Företaget har analyserat nästan en halv miljon anmälda bilolyckor från de senaste fem åren och det är vecka 7 som visar sig vara den mest olycksdrabbade veckan på hela året för såväl privat- som yrkestrafik.

Precis som storhelgerna kring jul och påsk kommer sportlovsperioden, veckorna 7-10, att markant öka trafikbelastningen på landets vägar. För sportlovsfirarna kan trängseln i och upp till fjällen bli stor, och väglaget besvärligt, något som också återspeglas i olycksstatistiken.

Trygg-Hansa har analyserat drygt 475 000 anmälda bilolyckor mellan åren 2008 till 2012. Analysen visade att det sker 32 procent fler olyckor under vecka 7 jämfört med en genomsnittsvecka de senaste fem åren. Detta gör den första sportlovsveckan till den mest olycksdrabbade veckan på hela året för såväl privat- som yrkestrafik. För yrkestrafiken är vecka 7 den klart värsta på året, med 41 procent fler anmälda olyckor jämfört med en genomsnittlig vecka.

I samma analys framkom att det är fredagen i vecka 7 som varit den mest olycksdrabbade dagen under de senaste fem åren.  Antalet olyckor ökade med så mycket som 43 procent just den fredagen jämfört med en genomsnittlig dag. I år infaller fredagen i vecka 7 den 15 februari.

Trots att antalet bilolyckor totalt sett minskat med 24 procent sedan 2008, anser Trygg-Hansa att det är viktigt att belysa vikten av ett körsäkert beteende.

-  Trenden går åt rätt håll med färre bilolyckor och personskador varje år, och det är glädjande. Men vi får absolut inte sänka garden, särskilt inte nu inför en av de trafiktätaste och mest olycksdrabbade perioderna på året, säger Jonas Frid, chef för motorförsäkringar på Trygg-Hansa.

Trygg-Hansa vill passa på och ge några konkreta råd och tips om hur bilförarna kan minska risken för en olycka. Till exempel kan lösa föremål så som läsplattor, spelkonsoler, vattenflaskor och mobiltelefoner bli till ”missiler” vid en krock eller en kraftig inbromsning.

-  Att öka tryggheten är egentligen inte så svårt – utmaningen är att se till att inte säkerheten glöms bort bland all stress, skidor, packning och småbarn. Att hålla hastigheten och avståndet till bilen framför är det absolut viktigaste, och genom att följa ett antal andra enkla tips och råd kan risken att utsätta sig själv och familjen för trafikfaror minskas avsevärt, säger Jonas Frid.

Trafiktips från Trygg-Hansa inför sportlovet:

• Se till att vara utvilad inför körningen
  • Ta regelbundna pauser
  • Håll avståndet och följ hastighetsbegränsningarna
  • Lasta tungt bagage nära bilens sidoväggar och ryggstöd
  • Se till att ha vatten, proviant och varma kläder lättillgängligt i bilen, ifall att ni skulle bli stående
  • Säkra all lös packning och använd alltid lastnät eller lastgaller mellan bagaget och baksätet
  • Håll koll på den högst tillåtna vikten på lasten för din bil. Den står i besiktningspapperna eller instruktionsboken
  • Tänk på att både passagerarnas (ej förarens) vikt och lasten ska räknas in i den högst tillåtna lasten för din bil
  • Säkra eventuella husdjur ordentligt
  • Provpacka gärna bilen så att du vet vad som får plats
  • Innan avfärd, kolla vädret och det rådande väglaget med Trafikverket och planera din körning

På de här vägarna ökar trafiken mest under sportlovsveckorna:

• E45 mellan Göteborg-Åre
  • E20 mellan Göteborg-Stockholm
  • Riksväg 62 från Karlstad mot Trysil
  • Riksväg 70 från Enköping mot Dalarna
  • Riksväg 71 från Borlänge mot Sälen

(Källa: Trafikverket)

Pressbild på olycksdrabbad bil (källa: Trygg-Hansa): http://www.flickr.com/photos/trygghansa/5733189172/

Vid frågor, kontakta:
Johan Eriksson, PR-ansvarig på Trygg-Hansa
Telefon: 070-168 28 72 Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa