En fjärdedel av svenskarna drar el själva – trots att det är förbjudet

Att dra sin egen el är många gånger både farligt och förbjudet. Det kan också bli mycket kostsamt, då man vid en eventuell skada riskerar att inte få full ersättning från sitt försäkringsbolag. Trots detta drar en fjärdedel av svenskarna själva elen till sina nya uttag, något som egentligen kräver en auktoriserad elektriker. En ny undersökning från Trygg-Hansa visar på en okunskap om vad man får och inte får hantera själv i sitt hem.

Enligt Trygg-Hansas senaste Hus- och hemundersökning svarar hela 16 procent att de själva ordnar utomhusbelysningen i sommar. 12 procent anger att de kopplar in spotlights själva. Närmare en fjärdedel av de svarande mellan 18-29 år visste inte att endast auktoriserade elektriker tillåts att dra el. Har man gjort en elinstallation själv som kräver professionell behörighet, är risken stor att man får problem med försäkringen - vilket kan bli dyrt.

- Såhär i sommartider ser vi ofta hur man kopplar maskiner för utomhusbruk till ojordade eluttag inomhus. Det blir tydligt att det finns en okunskap kring vad man får och inte får göra själv, säger Leif Eriksson, skadeingenjör på Trygg-Hansa. Felaktigt hanterad el innebär en säkerhetsrisk för både dig och andra. Kontakta därför alltid en behörig elektriker om du är osäker.

Fler eldrivna apparater i hemmet kräver fler uttag
Vi skaffar allt fler apparater till våra hem och ofta räcker standarduppsättningen på tre eluttag per rum inte längre till. Många löser det med skarvsladdar och grenuttag. Men förutom att dessa samlar på sig damm, kan de orsaka farliga situationer. Allt för många extra uttag kan överbelasta eluttaget och i sin tur leda till att det börjar brinna.

- En jordfelsbrytare som snabbt bryter strömmen om en apparat blir spänningsströmförande är en bra investering, säger Leif Eriksson. Den kan även hjälpa till att lokalisera eventuella fel i en gammal elinstallation.

Besiktning av el ingår inte i en vanlig bostadsbesiktning och att eluttag och strömbrytare ser nya ut är ingen garanti för att elledningarna inne i väggen är det då exempelvis möss kan ha ätit på ledningarna. Du kan kontakta en behörig elektriker för att besiktiga eventuella elfel innan ett husköp.

Det här får du göra själv:

• Byta proppar
  • Byta glödlampor - tänk på att inte använda högre effekt än vad som anges.
  • Montera stickproppar, sladduttag och sladdströmbrytare

Det här får du inte göra:

• Installera spotlights och halogenlampor
  • Byta ett ojordat vägguttag mot ett jordat
  • Byta en vanlig strömbrytare till en dimmer
  • Installera värmekabel eller värmefolie till golvvärme

Barnsäkra tips från Trygg-Hansa:

• Förvara farliga apparater som till exempel handmixern och elvispen utom räckhåll för barn
  • Dra ur kontakten till kaffebryggaren och brödrosten när de inte används
  • Skaffa spislås, tippskydd, spärr på ugnsluckan, kastrullskydd för ditt barns säkerhet
  • Förse huset med petsäkra uttag och undvik förlängningssladdar som är lätta att trassla in sig i.
  • Se till att barnets sänglampa och sladdar inte kan rivas ner i sömnen eller i leken.

Om undersökningen:
På Trygg-Hansas uppdrag genomförde Zapera en undersökning i vilken 1010 svenska husägare i åldrarna 18-64 år deltog mellan 18-20 maj 2009.

Johan Eriksson, presskontakt. Telefon: +46 701 682 872. Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Leif Eriksson, skadeingenjör besiktning Hus & Hem. Telefon: +4670168 28 22. Mejl: leif.eriksson@trygghansa.se