Havet populäraste badplatsen – poolen tvåa

Pressmeddelande   •   Aug 03, 2012 10:50 CEST

Rent vatten och högre säkerhet lockar svenskarna att skippa sjön och istället bada i pool. Havet är dock den mest populära badplatsen. Det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.

Drygt 4 av 10 svenskar föredrar att bada i havet. Som främsta skäl anges renare vatten. På västkusten är havsbadet särskilt populärt, där säger nästan 7 av 10 att de allra helst badar i havet.

När havet är för kallt eller för långt borta är poolen det näst bästa alternativet. Nästan 3 av 10 svenskar badar helst i en pool eller bassäng. Anledningen är i många fall att vattnet är renare, men också att det känns säkrare i poolen och att det är lättare att ha översikt över barnen.

- Att bada hör sommaren till och man ska verkligen passa på att njuta. Samtidigt får man inte glömma att det snabbt kan ske en olycka i vattnet. Ett bra tips är att alltid ha sällskap på badplatsen och hjälpa till att hålla uppsikt över varandra, säger Björn Sporrong, försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Sjöar är de minst populära badplatserna. Bara var fjärde svensk föredrar att ta ett bad i en sjö.

Tips för säkra bad i sommar

• Dyk inte i okänt vatten
  • Simma inte under bryggor eller hoppställningar
  • Simma inte på öppet vatten utan längs med stranden
  • Lämna inte barn ensamma i närheten av vatten
  • Vattenleksaker ska bara användas under uppsikt
  • Bada tillsammans med någon
  • Förtär inte alkohol i samband med bad

För mer information vänligen kontakta:
Elisabeth Hansson, PR-ansvarig, Trygg-Hansa
Mejl: elisabeth.hansson@trygghansa.se

Om undersökningen:
Trygg-Hansa har under perioden 3-13 maj 2012 genomfört onlineintervjuer med 3 534 personer, med hjälp av YouGovs internetpanel. Undersökningen är genomförd bland kvinnor och män i åldern 18-65 år. Dessa utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa

Kommentarer (0)