Luften går ur småföretagarna

Pressmeddelande  •  2012-03-02 09:45 CET

Bara fyra av tio småföretagare tror på ökad omsättning under 2012, enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa. Det är en stor förändring sedan september, då motsvarande undersökning visade att 67 procent av småföretagarna räknade med ökad omsättning.

- Skillnaden är påtaglig i hur småföretagarna ser på utvecklingen 2012 jämfört med i höstas. Vår erfarenhet är småföretagare är de som klarar sig bäst när konjunkturen viker, så det här är en tydlig signal om falnande optimism, säger Ing-Marie Gustafsson, chef för kundservice gentemot småföretag på Trygg-Hansa.

Undersökning visar också att 11 procent småföretagarna planerar att öka antalet anställda under året, vilket är en minskning med 2 procent sedan september förra året.

Trygg-Hansa försäkrar drygt 58 000 småföretagare i Sverige.

Om undersökningen
Trygg-Hansa har under februari 2012 låtit göra en undersökning genom undersökningsföretaget YouGov. Totalt har 506 personer med eget företag svarat på undersökningen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Elisabeth Hansson, PR-ansvarig på Trygg-Hansa. Telefon: 070 168 32 06
Mejl: elisabeth.hansson@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom