När halkan slår till ökar olyckorna

Hösten drar fram över landet och det förekommer halka i stora delar av landet. Trygg-Hansas statistik visar att påkörningar där privatfordon är inblandade ökar med 10 procent under november och december, jämfört med årets övriga månader.

Trygg-Hansa har analyserat statistik över alla sina kunders trafikolyckor där privatfordon antingen blivit påkörda bakifrån eller kört in i en parkerad bil mellan åren 2006 och 2009.

– Varje år så fort halkan slår till ökar även olyckorna. Vi ser att påkörningsolyckorna börjar öka redan i oktober och ofta kan blixthalkan slå till redan då på sina håll i landet. Många är ovana vid halt väglag, kör lite för fort och har kanske inte hunnit sätta på vinterdäcken. Ett enkelt råd är att helt enkelt lätta på gasen, säger Andreas Sand, ansvarig för motorförsäkringar på Trygg-Hansa.

För yrkestrafiken är trenden densamma; med halkan kommer olyckorna. För taxi, buss och tung lastbil ökar olyckorna med 6 procent under november och december jämfört med årets övriga månader. För yrkestrafiken har Trygg-Hansa undersökt alla skador med minst två fordon inblandade. Påkörningsolyckorna är de som ökar mest markant.

– Av erfarenhet vet vi att även en van förare kan bli överraskad när det plötsligt blir halt. Man missbedömer bromssträckan som ökar vid halt väglag och glider in i fordonet framför. Jag rekommenderar såväl privatbilister som de som kör i yrkestrafiken, att vara uppmärksam på väderleksrapporterna, förbereda fordonet inför vintern och att tänka på hastigheten, säger Andreas Sand.

Att tänka på vid halt/slaskigt väglag:

• Var uppmärksam på trafiken framför dig
  • Håll avståndet
  • Kör aldrig fortare än tillåtet
  • Anpassa hastigheten till väglaget och trafikrytmen
  • Undvik att byta fil om möjligt
  • Lyssna på radions trafikrapporter/väderleksrapporter och håll dig uppdaterad på Trafikverkets webbplats.
  • Det kan vara extra halt på broar, viadukter och på skuggiga vägavsnitt
  • Kan du undvika trafikrushen eller till och med arbeta hemifrån vid dåligt väglag?

Kontrollera bilen:

• Byt till vinterdäck /dubbdäck i god tid så att du är förberedd när halkan kommer. Kontrollera mönsterdjupet i vinterdäcken. Det ska enligt lag vara minst 3 mm. Du kan lätt kontrollera djupet med ett 5-kronorsmynt. Avståndet mellan 5:an och kanten på myntet är 3 mm. Syns hela 5:an behöver däcket bytas ut.
  • Kontrollera spolarvätskan och torkarblad.

Att lägga i bilen inför vintern:

• Isskrapa
  • Snöborste
  • Snöspade
  • Varningstriangel
  • Reflexväst
  • Varma kläder, skor, handskar
  • Ficklampa
  • Nödproviant (exempelvis kex och russin)

Andreas Sand, motorförsäkringar, telefon: 070-168 27 31. Mejl: andreas.sand@trygghansa.se
Anna Snell, presskontakt, telefon: 070-168 26 11. Mejl: anna.snell@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på runt tio miljarder kronor och cirka 2 000 medarbetare. Vi erbjuder företagsförsäkringar för både småföretag och stora företag samt sjukvårdsförsäkringar. Trygg-Hansa ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. Genom vårt globala nätverk kan vi erbjuda attraktiva försäkringslösningar i såväl Sverige som i övriga världen. För mer information: www.trygghansa.se