Rekordmånga drunkningsolyckor i somras

Ny undersökning: Två av tre svenskar simmar mindre än två gånger om året

I somras drunknade 81 personer i Sverige visar statistik från Svenska Livräddningssällskapet. Det är 17 fler än samma period förra året och nästan dubbelt så många som för fem år sedan. I en ny undersökning från Trygg-Hansa uppger 15 procent av svenskarna att de har ganska eller mycket dålig simkunskap och bland äldre uppger en av fyra att de har dåliga simkunskaper. Dessutom simmar vi alldeles för sällan, bara en av tre svenskar simmar oftare än en gång i halvåret.

Lika många dog i drunkningsolyckor som i trafikolyckor i somras. Totalt har 110 personer dött i drunkningsolyckor i år men under sommarmånaderna juni – augusti drunknade 81 personer i Sverige, vilket är en ökning med 26 procent jämfört med förra året. Årets sommardrunkningsstatistik är de högsta mätningarna sedan sommaren 2006 då 80 personer miste livet genom drunkning. I en ny undersökning från Trygg-Hansa uppger 7 av 10 svenskar att de har bra simkunskaper, men ändå är det fortfarande 15 procent av svenskarna som uppger att de har ganska eller mycket dålig simkunskap och i åldersgruppen 55-79 år ligger den siffran så högt som på 25 procent. En av fem svenskar uppger dessutom att de aldrig simmar eller att de simmar mer sällan än en gång om året. Bland äldre är siffran högre även här, där drygt tre av tio simmar mer sällan än en gång om året.

- Simning är en färskvara och det krävs att man underhåller sina kunskaper och tränar simning löpande. Vi ser dessvärre en negativ trend där drunkningsolyckorna blir allt fler, samtidigt som intresset för att vistas vid vattnet ökar. Därför vill vi påminna om vikten av vattensäkerhet. En stor del av drunkningsolyckorna sker nära hemmet i familjära miljöer som man inte tänker på som farliga, säger Alexandra Gahnström, på Trygg-Hansa.

Enligt Svenska Livräddningssällskapet är man simkunnig om man kan falla i på djupt vatten, få huvudet under vattenytan och efter att åter ha tagit sig upp till ytan, kunna simma 200 meter varav 50 meter är ryggsim. Enligt Trygg-Hansas undersökning uppger 84 procent av de svarande mellan 18-34 år att de har en god simkunskap medan motsvarande siffra för personer mellan 55-79 år ligger på 58 procent.

Så här kan du förbättra säkerheten vid vatten:

• Träna simning löpande. Om du badar på semestern, prova att simma några längder för att underhålla dina simkunskaper.

• Använd alltid flytväst när du seglar eller åker båt.

• Sitt alltid i båten och placera dig så att den är i balans.

• Ropa bara på hjälp om du är i nöd.

• Ha alltid något mellan dig och den nödställde, den förlängda armen.

• Se till att du har alla säkerhetsåtgärder i din båt som öskar, ankare, livlina, reservåra och extra paddel.

• Är du ute på sjön? Meddela alltid vart du ska åka och när du tänker komma tillbaka

• Om du är på badhus eller äventyrsbad med barnen, passa på att ta en simtur med barnen för att underhålla dina egna simkunskaper samtidigt som det är kul och uppsikten över barnet blir bättre.

Källa: Trygg-Hansa

Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts som en webbenkät under perioden 2/9 - 8/9 2014. Urvalet är riksrepresentativt och slumpmässigt över den svenska allmänheten 18-79 år.  Resultaten är efterstratifierade vilket betyder att vid analysen vägs data så att fördelningen av respondenterna i undersökningen motsvarar fördelningen i Sverige med avseende på ålder, kön och län.Totalt omfattar undersökningen 1 099 intervjuer med en deltagarfrekvens på 65 procent.

För mer information, kontakta gärna:
Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert, Trygg-HansaTelefon: 070-168 35 72 Mejl: alexandra.gahnstrom@trygghansa.se

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och idag är vi ett av Sveriges största försäkringsbolag. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare på 30 orter i landet och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/trygg-hansa.