Så här vill svenskarna finansiera sjukvården

Svenska folket är berett att betala mer för sjukvården i framtiden. Det visar en ny undersökning som Trygg-Hansa har låtit genomföra bland politiker och allmänheten.

Sjukvårdskostnaderna kommer enligt prognoserna att öka kraftigt i framtiden i takt med att befolkningen blir allt äldre. Trygg-Hansa har frågat hur svenskarna vill att framtidens sjukvård ska finansieras. 40 procent av svenskarna ser högre skatter som ett alternativ. 36 procent menar att lagstadgade eller kollektivavtalade försäkringar, som antingen tecknas av företag eller via facket är en lösning. Stödet för höjda patientavgifter är bara 7 procent bland allmänheten medan endast 6 procent förordar nedskärningar i sjukvården.

– Trygg-Hansa vill att politikerna vågar ta tag i den här frågan nu och agerar för att trygga välfärden. Undersökningen visar på en god insikt i att det krävs en kombination av offentliga och privata finansieringslösningar för att kunna hantera de stigande kostnaderna. Det är också en sådan lösning som vi tror mest på för att säkra att alla människor får god vård i framtiden, säger Kent Andersson.

Politikerna själva tror däremot på skattehöjningar och ökad arbetskraftsinvandring som en lösning för att finansiera framtidens vård.

Enligt undersökningen anser 21 procent av svenskarna att de har ett stort eller visst behov av en privat sjukvårdsförsäkring, idag har endast 6 procent en privat sjukvårdsförsäkring.

– Sedan 2006 har antalet sjukvårdsförsäkringar mer än fördubblats. Just nu ser vi en viss avmattning i den starka tillväxten, men de här siffrorna visar att intresset fortsatt kommer att vara stort, säger Kent Andersson, chef för sjukvårdsförsäkringar på Trygg-Hansa.

Seminarium i Almedalen
Undersökningen i sin helhet presenteras vid Trygg-Hansas seminarium i Almedalen där Jens Magnusson, välfärdsekonom på SEB, medverkar, liksom bland andra Gunnar Axén (riksdagsledamot (M)), Ulla Andersson (riksdagsledamot (V)), Göran Arrius (ordf SACO) och Anders Henriksson (landstingsordf Kalmar (S)). Moderator är PM Nilsson från Newsmill.

Tisdag 3 juli
Kl 10.00–11.30
Öresundshuset, Hästgatan 1, Visby

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av i juni 2012 av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Trygg-Hansa. YouGov har frågat 1010 personer i allmänheten och 83 politiker om deras syn på sjukvården.

För mer information, kontakta:
Kent Andersson, chef sjukvårdsförsäkringar, Trygg-Hansa
E-post: kent.andersson@trygghansa.se

Elisabeth Hansson, pressansvarig, Trygg-Hansa
E-post: elisabeth.hansson@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa