Sex av tio svenskar har cyklat alkoholpåverkade

Så många som sex av tio svenskar säger att de någon gång cyklat alkoholpåverkade. Men få vet om att de kan begå ett brott, det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.

Midsommarhelgen är en stor festhelg över hela landet och många tar cykeln till och från firandet. Att cykla berusad är inte bara farligt utan kan också vara olagligt, om cyklisten är så berusad att han eller hon inte kan framföra sin cykel på ett, som Polisen kallar det, ”betryggande sätt”.

Detta känner inte tre av fyra svenskar till, enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa. Samtidigt svarar 63 procent av svenskarna att de någon gång har cyklat alkoholpåverkade.

Om en onykter cyklist orsakar en olycka riskerar han eller hon att dömas för vårdslöshet eller grov vårdslöshet i trafik, något som kan leda till dagsböter eller att körkortet återkallas, enligt Polisen.

- Om man cyklar onykter är risken stor att man råkar ut för en olycka och risken är förstås också stor att man utsätter andra för fara. Vi skulle önska att fler personer insåg farorna med att vara berusad och utföra aktiviteter som cykling, badande, framförandet av båtar och andra  motorfordon, säger Johan Eriksson, pressansvarig på Trygg-Hansa.

Några tips för att cykla säkrare:

• Välj inte cykeln om du är berusad

• Cykla på avsedd väg och inte på trottoarer.

• Finns en blå påbudsskylt med cykel på, så använd den cykelbana som skylten anger.

• Cykla inte mot färdriktningen.

• Iaktta högerregeln även som cyklist.

• Du har ingen ovillkorlig förkörsrätt vid en obevakad cykelöverfart. Som cyklist måste korsande trafik ges möjlighet att stanna. Samtidigt ska bilisten anpassa sin hastighet, så att inte fara uppstår.

• Lämna företräde åt gående vid obevakade övergångsställen.

• Ge tecken när du ska svänga.

• Cykla inte i bredd när annan trafik finns på vägen.

• Använd säkra cykelvägar.

• Använd cykelhjälm

• Sätt inte på dig hörlurar för att lyssna på musik när du cyklar.

Vid frågor, vänligen kontakta:Johan Eriksson, pressansvarig på Trygg-Hansa
Telefon: 0701-682 872. Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa