Skadeärendena under utlandssemestern ökar: En av fem vet inte hur försäkringen täcker vid utlandsresan

Trots att 2016 bjuder på en riktig arbetsgivarjul som ger förhållandevis få lediga dagar för de flesta löntagare, så fortsätter vinterresorna utomlands att öka. När antalet resor ökar gör även skadeanmälningarna till försäkringsbolagen det, enligt Trygg-Hansas skadestatistik. En av fem svenskar (23 %) vet inte vad villkoren i hemförsäkringens reseskydd innebär och en av tio (12 %) vet inte ens om det ingår reseskydd i deras hemförsäkring, enligt en undersökning som genomförts av Novus på uppdrag av Trygg-Hansa.

I år har vinterresorna ökat med 16 procent jämfört med i fjol och det är främst sol och bad som lockar.* Samtidigt som en utlandssemester oftast är en härlig upplevelse så finns det en del saker som är viktiga att tänka på innan man reser, att söka sjukvård utomlands kan till exempel innebär stora kostnader om man inte kollat upp hur försäkringen gäller innan avresan.

– De allra flesta råkar som tur är inte ut för allvarliga sjukdomar eller olyckor under resan och det är inget man ska oroa sig för i onödan. Men det kan vara bra att ha gjort några enkla åtgärder innan avresan för att kunna känna sig lugn och trygg. Ett exempel är att se över sin hemförsäkring för säkra att alla i familjen är inskrivna i den och fundera på om försäkringen behöver kompletteras med ett avbeställningsskydd. Det är också viktigt att läsa igenom försäkringsvillkoren en extra gång för att man ska ha koll på vad som gäller och vilken rätt till ersättning familjen har om olyckan trots allt skulle vara framme, säger Håkan Franzén, Hemmets försäkringsexpert hos Trygg-Hansa.

Nio av tio har inte nyttjat avbeställningsskydd
En klar majoritet (85 %) känner till att det ingår reseskydd i deras hemförsäkring. Samtidigt är det få som nyttjat avbeställningsskyddet, endast åtta procent har gjort det. Om en olycka eller sjukdom sker på resan kontaktar de flesta i första hand sitt försäkringsbolag (59 %), i andra hand hör resenärerna av sig till SOS International (40 %) och på tredje plats kommer UD (16 %). För den som känner sig sjuk innan avresan är rekommendationen att rådfråga en läkare om det är säkert att resa, sju av tio (68 %) har däremot aldrig rådfrågat en läkare inför en utlandsresa.

Trygg-Hansas tips inför solsemestern:

• För att enkelt samla alla viktiga kontaktuppgifter som behövs om en olycka eller sjukdom skulle ske under resan, till exempel till SOS International, är ett tips att skriva ut ett så kallat servicekort som de flesta försäkringsbolag utfärdar. Det underlättar att ha nära till hands om olyckan skulle vara framme.
  • Om någon i familjen känner sig sjuk när resan ska påbörjas ska man kontakta läkare och sitt försäkringsbolag, det gäller också för de som lider av en kronisk sjukdom. Detär förenat med stor risk att flyga för de som har en infektion i kroppen, det är inte heller säkert att reseförsäkringen gäller om man reser när man är sjuk och sjukdomen på resmålet förvärras.
  • För att reseupplevelsen ska bli så bra som möjligt är en rekommendation att avsätta lite tid innan avresan för att gå igenom försäkringsvillkoren i sin hemförsäkring. Då kan man slappna av på semestern och vara säker på vad som gäller och vilken rätt till ersättning man har om olyckan skulle vara framme.

*Enligt bokningsstatistik från resebyrån Ticket

För mer information, kontakta gärna:
Håkan Franzén, Hemmets försäkringsexpert, Trygg-Hansa
Telefon: 075-243 26 76 (arbete) eller 070 168 33 87(mobil)
E-mail: hakan.franzen@trygghansa.se

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Trygg-Hansa. Målgruppen för undersökningen är allmänheten 18-79 år. Totalt har 1006 intervjuer genomförts under perioden 13-25 september 2016. Deltagfrekvensen är 65 %. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Ingår det ett reseskydd i din hemförsäkring?

Ja 85 %
Nej 2 %
Har ingen hemförsäkring 1 %
Vet inte 12 %

Känner du till vad villkoren i ditt reseskydd i hemförsäkringen innebär?

Ja, absolut 20 %
Ja, delvis men kollar upp mer innan jag reser 57 %
Nej, inte alls men kollar upp det innan jag reser 16 %
Nej, känner inte till villkoren och kollar inte heller upp dem 7 %

Har du någon gång nyttjat avbeställningsskyddet i ditt reseskydd i hemförsäkringen?

Ja 8 %
Nej 91 %
Vet inte 1 %

Vilka kontaktar du om något allvarligt inträffar på utlandsresan?

Mitt försäkringsbolag 59 %
SOS International 40 %
UD 16 %
Vårdguiden 5 %
Annat 7 %
Reser aldring utomlands 6 %
Vet inte 17 %

Har du någon gång rådfrågat en läkare inför en utlandsresa?

Ja 30 %
Nej 68 %
Vet inte 1 %

Kategorier

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare på 30 orter i landet och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/Trygg-Hansa.