Småföretagare tänker ohälsosamt mycket på jobbet

Fyra av tio småföretagare har svårt att koppla bort jobbet på fritiden. Motsvarande siffra för anställda är knappt två av tio. Kvinnor har svårare att koppla bort jobbet än män. Det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.

- Att alltid tänka på jobbet ökar risken för ohälsosam stress och i förlängningen kostsam sjukskrivning. Vi vill särskilt uppmärksamma småföretagare på att vara noga med att regelbundet avsätta tid för familjeliv och återhämtning, säger Kent Andersson, nordisk chef för sjukvårdsförsäkringar på Trygg-Hansa.

På frågan ”har du svårt att koppla bort jobbet på fritiden” svarar 14 procent av kvinnliga företagare att de tänker på jobbet hela tiden. Motsvarande siffra för män är åtta procent. 29 procent av kvinnorna uppger att de ”ofta” har svårt att koppla av från jobbet jämfört med 23 procent av männen.

Tre procent av de som är anställda uppger att de alltid tänker på jobbet och 14 procent att de gör det ofta.

21 procent av småföretagarna har varit sjukskrivna någon gång på grund av skada orsakad på jobbet, enligt undersökningen. 54 procent dem av dem uppger att sjukskrivningen berodde på psykosocial skada, till exempel utbrändhet.

På arbetsmarknaden i stort har de stressrelaterade sjukdomarna gått om belastningsskador som vanligaste orsak till sjukskrivningar i Sverige, enligt Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet.

Om undersökningen
Trygg-Hansa har under februari 2012 låtit göra en undersökning genom undersökningsföretaget YouGov. Totalt har 506 personer med eget företag svarat på undersökningen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Elisabeth Hansson, PR-ansvarig Företagsförsäkring på Trygg-Hansa. Telefon: 070 168 32 06
Mejl: elisabeth.hansson@trygghansa.se

Bild på Kent Andersson: http://www.flickr.com/photos/trygghansa/4292494615/in/set-72157623136256846

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa