Sveriges regering bör gå först i kampen mot klimatförändringarna

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2010 12:00 CET

30 procent av svenska folket förväntar sig att den svenska regeringen tillsammans med andra länders regeringar driver kampen mot klimatförändringar. Det visar en undersökning genomförd av försäkringsbolaget Trygg-Hansa.

På frågan vem man tror kan bidra mest i kampen mot klimatförändringarna svarade 27 procent att företag, såväl svenska som internationella, kan bidra mest och 25 procent av de tillfrågade tycker att den enskilde samhällsmedborgaren har mest att bidra med.

– Som försäkringsgivare har vi en viktig roll att spela när det gäller klimatfrågan genom att bidra med kompetens inom riskbedömning och skadeförebyggande arbete, säger Malou Sjörin, presschef på Trygg-Hansa. Dessutom kan vi med vår expertis inom vindkraft möjliggöra utvecklingen av en hållbar energiförsörjning i framtiden. Vi har även inlett ett globalt samarbete med Världsnaturfonden WWF, för att ytterligare öka vår kunskap på området. Bland annat arbetar vi med gemensamma forskningsprojekt på Arktis och i Östersjön, samt med utvecklingen av miljövänliga försäkringsprodukter.

Samtidigt som var tredje respondent anser att det är världens regeringars ansvar att driva kampen mot klimatförändringar, menar 18 procent att det är den enskilde samhällsmedborgarens uppgift. 12 procent ville se en grupp inflytelserika politiker från hela världen gå i bräschen för arbetet mot klimatförändringarna.

– Det är tydliga besked från svenska folket att det åligger världens regeringar att agera med kraft i klimatfrågan. Därför finns det också höga förväntningar på konstruktiva resultat från klimatförhandlingarna i Mexiko i december, säger Barbara Evaeus, klimatkommunikatör på WWF.

Om undersökningen:
Trygg-Hansa har under april 2010 låtit intervjua 1020 personer i Sverige med hjälp av marknadsundersökningsföretaget YouGov.

Anna Snell, presskontakt. Telefon: 070-168 26 11.
Mejl: anna.snell@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på runt tio miljarder kronor. Våra cirka 2 000 medarbetare finns på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder ett flertal privatförsäkringar som till exempel hemförsäkring, bilförsäkring och sjuk- och olycksfallsförsäkring och barnförsäkringar. Trygg-Hansa ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. För mer information: www.trygghansa.se

Kommentarer (0)