Tips och råd för att undvika frysskador

Trygg-Hansa har tagit emot ungefär 100 samtal per dag den senaste veckan om uppkomna s.k. ”frysskador” i bostäder eller med en önskan om att få tips om hur man kan undvika skador.

- Hittills har vi registrerat ungefär 70 frysskador i hus över hela Sverige under de två första veckorna i januari, vilket är att jämföra med drygt 190 frysskador under hela 2009, säger Johan Eriksson, presschef på Trygg-Hansa.

Tips för att undvika frysskador i sommarstugan:

• Stäng av vattnet inför vintern
  • Töm rör, varmvattenberedare på vatten om du inte ska vara i huset över vintern. Har du vattentoalett, töm spolcisternen.
  • Häll frostskyddsmedel i diskho, tvättställ, toalettstol och golvbrunnar.
  • Ha gärna på grundvärme (ca 5-10 grader) i stugan.
  • I kök och badrum kan du gärna låta värmen vara lite högre, ca 15 grader varmt.
  • Kontrollera isolering runt fönster och dörrar.
  • Har du diskbänken mot en yttervägg, lämna gärna skåpsdörrarna öppna, så att värmen kan cirkulera även där.
  • Ett strömavbrott kan leda till frysskador. Kontrollera gärna din stuga regelbundet.

Tips för att undvika frysskador i permanentboenden:

• Vid sträng kyla, kontrollera rör och vattenledningar, så att ingen läcka uppstår.
  • Vid strömavbrott tar det några timmar innan värmen sjunker och blir det för kallt i huset finns risk för frysskador. Då är det bra att låta vattnet rinna, för att förhindra frysning. Eller spola lite då och då.
  • Om du misstänker ispropp, stäng av vattnet till huset helt och hållet. Kontakta en VVS- firma och ditt försäkringsbolag
  • Vattenledningen går inte alltid sönder där isproppen sitter, utan där ledningen är svagast t ex vid en koppling. Var uppmärksam på läckor när det blir töväder.

Övrigt:

• Vid mycket snöfall, tänk på att snömassorna blir tunga när det blir töväder. Skotta gärna undan snö från taket (använd auktoriserade snöskottare), så att inte belastningen blir för hög.
  • Trygg-Hansa har en självrisk på 10 000 kr för skada som beror på frysning, men även ett aktsamhetskrav som säger att man måste vidta skäliga åtgärder för att förhindra frysning.
  • Mer information finns på: http://www.trygghansa.se/04Privat/Page3654.html

Johan Eriksson, presschef. Telefon: +46 70 168 2 872. Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se