Tre parkerade bilar blir påkörda av en lastbil varje dag

Under 2009 blev tre parkerade bilar om dagen påkörda av en lastbil, visar Trygg-Hansas senaste skadestatistik från Trafiksäkerhetsbarometern. 59 procent av alla lastbilsolyckor med två parter inblandade vållas av lastbilen, men det finns mycket man kan göra föra att förebygga skadorna. Åkeriernas skadeförebyggande arbete har redan gett klar effekt – olyckorna har minskat med 34 procent sedan 2006.

Enligt Trygg-Hansas skadestatistik blev 1 009 parkerade fordon påkörda av en lastbil under 2009, vilket är närmare tre bilar om dagen. Det motsvarar 43 procent av alla registrerade lastbilsolyckor. Ett parkerat fordon är inte något som dyker upp oväntat varför påkörningarna i alla fall delvis kan tolkas som slarv av lastbilschaufförerna.

– Många av dessa olyckor kan undvikas genom att föraren kliver ur lastbilen och stämmer av att det är fri passage, säger Kjell Rytterström, skadeförebyggare för yrkesmässig trafik på Trygg-Hansa. Ofta handlar det om trånga utrymmen där lastbilen försöker ta sig fram eller backa förbi en bil som står parkerad i vägen.

59 procent av alla lastbilsolyckor med två parter inblandade orsakas av lastbilar
Av alla de lastbilsolyckor med två parter inblandade som rapporterades in till Trygg-Hansa under 2009 vållades 59 procent av lastbilen. Förutom påkörningar på parkerade fordon är filbyten och påbackningar de olycksorsaker som dominerar statistiken. Dessa typer av olyckor kan ofta härröras till den ”döda vinkeln”.

– Här kan åkerierna göra mycket för att förebygga skador, säger Kjell Rytterström. Lastbilarna kan exempelvis utrustas med hjälpmedel som backspegelarrangemang, backkamera och backvarnare. Men framförallt efterlyser vi större uppmärksamhet och visad hänsyn i trafiken, och här har alla trafikanter ett ansvar.

Antalet lastbilsolyckor har minskat med 34 procent
Glädjande nog visar statistiken också att det totala antalet olyckor där en lastbil varit inblandad och bedömts som vållande har minskat successivt sedan 2006, från 3536 inrapporterade skador under 2006 till 2350 under 2009. Detta innebär en minskning med hela 34 procent.

– Detta är en mycket positiv trend, säger Kjell Rytterström. Vi vet att våra kunder i åkeribranschen har jobbat aktivt och intensivt med skadeförebyggande arbete de senaste åren. Det handlar om kontinuerliga utbildningar och att chaufförerna följer våra tips och råd, och det hårda arbetet har gett resultat.

Tips och råd från Trygg-Hansa:

• Håll hastigheten
  • Håll avstånd till framförvarande och parkerade fordon
  • Var särskilt uppmärksam när du behöver backa, stig ur fordonet och se till att du har fri passage
  • Håll ett extra vakande öga på oskyddade trafikanter, speciellt cyklister
  • Följ kör- och vilotidsreglerna
  • Utrusta lastbilen med hjälpmedel som backspegelarrangemang, backkamera och backvarnare.

Johan Eriksson, presschef på Trygg-Hansa. Telefon: 070-168 28 72.
Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Kjell Rytterström, Skadeförebyggare på Trygg-Hansa. Telefon: 0752-43 10 93
Mejl: kjell.rytterstrom@trygghansa.se

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.