Trygg-Hansa/Codan redovisar starkt resultat trots hårda väderförhållanden

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 08:10 CET

• Nettopremieinkomsterna ökade med 3 % till 1 724 MGBP (19 168 MSEK)
  • Underwritingresultatet för Skandinavien uppgick till 254 MGBP (2 824 MSEK)*
  • Totalkostnadsprocenten (COR) uppgick till 85,4 %, enligt brittisk tillämpning av de internationella redovisningsprinciperna IFRS

Trygg-Hansa/Codan fortsatte att utvecklas positivt under 2010. Nettopremieinkomsterna ökade med 3 % till 1 724 MGBP (19 168 MSEK) (en ökning med 1 % i fasta valutakurser), med god tillväxt inom privatförsäkringar vilket uppvägde en minskad riskexponering inom företagsförsäkringar.

Det skandinaviska underwritingresultatet uppgick till 254 MGBP (2 824 MSEK) och totalkostnadsprocenten (COR) förbättrades med 0,8 procentenheter till 85,4 %, med ett starkt resultat för privata motor- och olycksfallsförsäkringar, samt sjukvårds- och fastighetsförsäkringar.

Dessa resultat uppnåddes trots det faktum att Skandinavien drabbades av hårt vinterväder i början och slutet av året. Effekterna av den kalla väderleken ligger omkring 17 MGBP (190 MSEK) över normala nivåer med skadekostnaderna jämnt fördelade mellan privat- och företagsförsäkringar, främst till följd av ett ökat antal motorskador och brustna vattenledningar.

Inom privatförsäkringar ökade nettopremieinkomsterna med 7 % till 1 007 MGBP (11 199 MSEK) (en ökning med 4 % i fasta valutakurser) med god tillväxt i Norge, för olycksfallsförsäkringar i Sverige samt för hus- och hemförsäkringar i hela regionen.

Nettopremieinkomsterna för företagsförsäkringar minskade med 1 % till 717 MGBP (7 969 MSEK) (en minskning med 2 % i fasta valutakurser), med stark tillväxt inom förnyelsebar energi och i Norge, vilket uppvägdes av effekterna av en minskad riskexponering inom övriga affärsområden. Integreringen av Sveland Sakförsäkringar och förnyelserätterna till TrygVestas nordiska marinportfölj fortlöper bra.

Mike Holliday-Williams, koncernchef för Trygg-Hansa Försäkrings AB/Codan A/S säger i en kommentar:
- Trots extrema väderförhållanden och tuffa marknadsförhållanden uppnådde vi ett riktigt bra resultat 2010. Vi har en robust nordisk strategi och fortsätter att fokusera på lönsam tillväxt. Vi är väl positionerade för att kunna fortsätta att leverera starka resultat under kommande år.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Malou Sjörin, nordisk externkommunikationschef på Trygg-Hansa. Telefon: 070 168 20 32.

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på runt tio miljarder kronor och cirka 2 000 medarbetare. Vi erbjuder företagsförsäkringar för både småföretag och stora företag samt sjukvårdsförsäkringar. Trygg-Hansa erbjuder även ett flertal privatförsäkringar som till exempel hemförsäkring, bilförsäkring och sjuk- och olycksfallsförsäkring och är marknadsledande inom barnförsäkringar. Trygg-Hansa ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. Genom vårt globala nätverk kan vi erbjuda attraktiva försäkringslösningar i såväl Sverige som i övriga världen. För mer information: www.trygghansa.se

Kommentarer (0)