Trygg-Hansa/Codan visar fortsatt lönsamhet trots storskador

Trygg-Hansa/Codan visar fortsatt lönsamhet trots storskador

Trygg-Hansa/Codans halvårsresultat för 2013 publicerades idag, och visar att

·  Nettopremieinkomsten låg stilla på 1 118 miljoner pund. Tillväxten i Sverige och Norge tyngdes av nedgångar i Danmark där vi fortsätter att prioritera lönsamhet.
·  Underwritingresultatet gick ner till 98 miljoner pund beroende på storskador inom företagsförsäkring.
·  Totalkostnadsprocenten (COR) blev 87,7 % *.

Tillväxten i Sverige på 2 % drevs av Hus & Hem samt Sjuk och olycksfall, medan Motor respektive Företag låg stilla. Tillväxten i Norge på 12 % berodde framför allt på en stark tillväxt inom Sjukvård, liksom på en god tillväxt på 8 % inom privatförsäkring, drivet av både Hus & Hem och Motor. I Danmark fortsätter vi att prioritera lönsamhet och under första halvåret har vi genomfört målinriktade premiehöjningar medan vi har upprätthållit vår disciplin i riskurvalet, i synnerhet inom privatförsäkring. Som en följd av det gick premieinkomsten ned 4 % vid oförändrad valutakurs.

Det skandinaviska underwritingresultatet på 98 miljoner pund påverkades märkbart av en ovanligt hög nivå av storskador (44 miljoner pund högre än första halvåret 2012), och som följd av det blev totalkostnadsprocenten 87,7%. Efter att ha inkluderat kapitalavkastning på 42 miljoner pund blev försäkringsrörelsens resultat 140 miljoner pund.

Privatförsäkringar
Inom skandinaviska privatförsäkringar var lönsamheten stark med ett underwritingresultat på 123 miljoner pund, en ökning med 15 % vid oförändrad valutakurs. Detta återspeglar en starkare prestation från dansk privatförsäkring som följd av mindre allvarliga väderskador samt förbättringar i den underliggande skadeprocenten. Sverige fortsätter att prestera starkt med en ökning på 6 % i underwritingresultatet.

Företagsförsäkringar
Skandinaviska företagsförsäkringar gjorde en underwritingförlust på 25 miljoner pund under det första halvåret. Detta drevs av ett ovanligt antal storskador särskilt inom Förnybar energi samt svensk Egendom, liksom av en avsevärd storskada inom Marin. Inom Egendom har vi sett ett flertal orelaterade stora brandskador, medan Förnybar energi har påverkats av flera skador på offshore-vindkraftverk.

- På det hela taget är jag nöjd med halvårsresultatet för 2013. Vi förbättrar balansen i lönsamhet över regionen. Vi fortsätter vårt åtagande att leverera stark lönsamhet i Sverige, förbättra lönsamheten i Danmark, och att fokusera på tillväxt i Norge. Våra skandinaviska kundinitiativ och övergripande strategiska agenda fortskrider i en tuff ekonomisk miljö, och som ett resultat förväntar vi oss att växa i linje med marknaden i Sverige och Danmark medan vi bygger marknadsandel i Norge, säger Mike Holliday-Williams, vd Trygg-Hansa Försäkrings Aktiebolag samt vd Codan Forsikring A/S.

* I enlighet med brittisk tillämpning av redovisningsreglerna i IFRS.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Lif Sjöcrona, Pressansvarig
Tel: 070-168 3638, Mejl: erik.lif.sjocrona@trygghansa.se

Bild

Finansiella siffror och nyckeltal
Se bifogat dokument (pdf) för finansiella siffror och nyckeltal i tabeller.

Viktig information
Detta pressmeddelande kan innehålla ”framtidsinriktad information” i fråga om vissa av koncernens planer och dess nuvarande mål och förväntningar relaterade till dess framtida ekonomiska ställning, resultat, strategiska initiativ och mål. Rent allmänt identifierar ord som ”kan”, ”skulle”, ”kommer”, ”förväntar”, ”avser”, ”uppskattar”, ”förutser”, ”siktar”, ”utsikt”, ”tror”, ”planerar”, ”eftersträvar”, ”fortsätter” och liknande, framtidsinriktad information. Denna framtidsinriktade information utgör ingen garant för framtida utveckling. All framtidsinriktad information är till sin natur förutsägande och spekulativ samt involverar risker och osäkerheter, eftersom den avser framtida händelser och omständigheter som ligger utanför koncernens kontroll, inklusive, men inte begränsat till, brittiska och globala ekonomiska affärsförutsättningar, marknadsrelaterade risker som fluktuationer i räntesatser och växelkurser, tillsynsmyndigheters policyer och åtgärder, konkurrenspåverkan, inflation, deflation, val av tidpunkt och andra osäkerheter relaterade till framtida förvärv eller konsolideringar inom berörda branscher, samt inverkan av skatter och annan lagstiftning eller förordningar i de jurisdiktioner där koncernen och dess närstående bolag är verksamma. Till följd av detta kan koncernens faktiska framtida finansiella ställning, utveckling och resultat skilja sig väsentligt från de planer, mål och förväntningar som anges i koncernens framtidsinriktade information. Den framtidsinriktade informationen i detta pressmeddelande är bara aktuell det datum då den publicerades. Koncernen åtar sig inget ansvar för att uppdatera någon framtidsinriktad information, med undantag för vad som krävs i tillämpliga lagar eller förordningar. Inget i detta pressmeddelande är avsett att uppfattas som en vinstprognos.

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa