Trygg-Hansa premierar miljövänligt åkande – lanserar grön försäkring

Nu lanserar Trygg-Hansa en ”grön försäkring” för Sveriges alla åkerier. Sedan tidigare premieras åkerier som arbetar med att förebygga skador, och nu finns chans till att ytterligare påverka premien för dem som jobbar klimatsmart. Trygg-Hansa har utvecklat den gröna försäkringen i samarbete med kunder och partners.

– Miljö och säkerhet går ofta hand i hand. Vi vet sedan tidigare att sparsam och säker körning ger mindre skador, samtidigt som utsläppen minskar, säger Lars Nilsson, chef för Trygg-Hansas skadeförebyggande verksamhet. Vi tar nu ytterligare ett steg i den utvecklingen genom att under hösten utöka den så kallade säkerhetsbedömningen med ett tydligare miljöfokus.

Lägre premier
När Trygg-Hansa gör sin säkerhetsbedömning går man igenom frågor som rör säkerhet och miljö med kunden. Den nya säkerhetsbedömningen ger åkeriet en totalpoäng som i sin tur kan ge premiereduktion på fordonsförsäkringen. Till exempel kommer man att fråga om företaget är miljöcertifierat, om det använder miljöanpassade kemikalier och om förarna har gått en kurs i sparsam körning. Frågorna ställs till åkerierna varje år, så att de får chans att visa hur de utvecklats inom miljö och säkerhet, och eventuellt ytterligare sänka premien. Detta arbete kvalitetssäkras och följs sedan upp årligen av Trygg-Hansa.

Välkommet initiativ
Många företag arbetar naturligtvis redan sedan länge med sin miljöpåverkan, och Trygg-Hansa vill gärna uppmuntra dem som står i begrepp att komma igång.

– Kan man påverka sina premier i rätt riktning är det välkommet, säger Torbjörn Heierson, vd för Åkeriföreningen ABC-Åkarna. Det blir en hävstångseffekt; om vi lär oss att köra bränslesnålt minskar vi våra bränslekostnader, samtidigt som vi skonar miljön.

– Vi på Trygg-Hansa är hittills ensamma om att premiera yrkestrafiken för miljövänligt arbete, men vi hoppas naturligtvis att andra företag följer efter och tar sitt ansvar, säger Lars Nilsson. De som jobbar med säkerhet och miljö ska belönas. Försäkring bygger på att alla tar sitt kollektiva ansvar, och ett grönt och säkert körande gynnar alla.

Lars Nilsson, chef Skadestop. Telefon: +46 75 243 20 67. Mejl: lars.nilsson@trygghansa.se

Johan Eriksson, presschef. Telefon: +46 70 168 28 72. Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se