Trygg-Hansa vill öka försäkringskoll genom musikkampanj på Spotify

En av fem svenskar har dålig koll på sina försäkringar och bland unga ligger motsvarande siffra på 30 procent. För att kombinera försäkringar med någonting som kan engagera fler målgrupper har Trygg-Hansa tagit fram musikkampanjen Musikkollen. Genom att använda sig av Spotifys API på ett innovativt sätt analyseras användarens spellistor, och det räknas ut vilken genre och ”musikår” användaren är, för att sedan ta fram en uppdaterad spellista utifrån användarens personliga musiksmak.

En av fem svenskar har dålig koll på sina försäkringar och bland unga ligger motsvarande siffra på 30 procent.* För att underlätta försäkringssituationen för svenskarna har Trygg-Hansa startat Försäkringskollen, ett initiativ där kunder och andra intresserade rings upp av en försäkringsexpert för att reda ut vilka försäkringar som man behöver utifrån ens nuvarande levnadssituation. I kombination med detta lanseras även Musikollen; en musikkampanj som analyserar användarens spellistor på Spotify och visar ”vilket musikår användaren är”, baserat på när albumen i spellistorna är släppta. Analysen räknar även ut vilken genre som är mest förekommande. Efter att användaren gjort Musikkollen erbjuds användaren en uppdaterad spellista ihopsatt utifrån från den genre som merparten av låtarna tillhör. Innehållet i listorna har handplockats av artisten Jay-Jay Johanson.

- Musikkollen är en spinoff på nya kampanjen Försäkringskollen där vi tar upp kampen mot omoderna försäkringar. Vi ville ta ett nytt grepp på försäkringar i kombination med musik och tycker att Musikkollen är ett roligt sätt att få tag på nya låtar och artister samt ett nytt sätt att påminnas om vikten av att ha uppdaterade försäkringar, säger Christoffer Petterson, digital marknadschef på Trygg-Hansa.

- Vi släppte Spotifys nya API i juni och utvecklare kan nu bygga rikare musikupplevelser och- kampanjer. Vi tycker att det är jätteroligt att Trygg-Hansa använder musik som plattform för sin nya kampanj ”Musikkollen”, säger Malin Cumzelius, PR-ansvarig på Spotify Sverige.

Musikkollen har tagits fram i samarbete med Lowe Brindfors och B-REEL och lanseras på www.trygghansa.se/musikkollen den 4 november.

För mer information samt bilder på ”Musikkollen”, kontaktaJohan Eriksson, kommunikationschef, Trygg-Hansa, Telefon: 070 168 28 72 Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

*Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts som en webbenkät under perioden 2/9 - 8/9 2014. Urvalet är riksrepresentativt och slumpmässigt över den svenska allmänheten 18-79 år.  Resultaten är efterstratifierade vilket betyder att vid analysen vägs data så att fördelningen av respondenterna i undersökningen motsvarar fördelningen i Sverige med avseende på ålder, kön och län. Totalt omfattar undersökningen 1 099 intervjuer med en deltagarfrekvens på 65 procent.

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och idag är vi ett av Sveriges största försäkringsbolag. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare på 30 orter i landet och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/trygg-hansa.