Var femte småföretagare släcker under Earth Hour – men oroar sig mer för annat än klimatförändringar

Pressmeddelande   •   Mar 30, 2012 13:46 CEST

Var femte småföretagare kommer att uppmärksamma Earth Hour nu på lördag. Men bara var tionde oroar sig egentligen för klimatförändringarna, enligt en undersökning som Trygg-Hansa gjort.

Inte bara kommuner, stora företag och intresseorganisationer engagerar sig i Earth Hour på lördag. Även småföretagare agerar genom att släcka ljuset i sina lokaler och att uppmana sina anställda att göra det hemma.

Men bara var tionde småföretagare oroar sig egentligen för klimatförändringarna. Det visar Trygg-Hansas undersökning.
- Småföretagare har ofta mer närliggande utmaningar att oroa sig för, som att skaffa nya kunder eller att anställa personal. Det är därför positivt att så många ändå engagerar sig i Earth Hour. Faktum är att klimatförändringarna är en realitet. Antalet väderskador hos oss har ökat med 50 procent de senaste fem åren, säger Sofia Hagman, CSR-ansvarig på Trygg Hansa.

Trygg-Hansa ger i år ut Världens Chans, www.trygghansa.se/varldenschans, en undersökning om hur föräldrar möter barns oro och frågor om klimatförändringar. Undersökningen visar att sju av tio högstadieelever oroar sig för klimatförändringar, de oroar barnen mer än familjens ekonomi eller att inte ha några kompisar i skolan. Sex av tio barn och över hälften av föräldrarna svarar att de sällan eller aldrig pratar om klimatförändringarna hemma. Sedan 2009 samarbetar Trygg-Hansa med Världsnaturfonden WWF, som står bakom Earth Hour.

Om undersökningarna
Trygg-Hansa har under februari 2012 låtit göra en undersökning genom undersökningsföretaget YouGov. 506 personer med eget företag har svarat på undersökningen.
Trygg-Hansa lät under februari 2012 också göra en undersökning genom United Minds, som 1006 barn och 1006 föräldrar svarat på.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Elisabeth Hansson, PR-ansvarig Företagsförsäkring på Trygg-Hansa. Telefon: 070 168 32 06
Mejl: elisabeth.hansson@trygghansa.se

Trygg-Hansa är ett av Sveriges största försäkringsbolag med en årspremievolym på över tio miljarder SEK och cirka 2 000 medarbetare på 30 orter i Sverige. Trygg-Hansa erbjuder både privatförsäkringar och företagsförsäkringar med flera typer av lösningar på bilförsäkring, andra fordonsförsäkringar, hemförsäkring, gravidförsäkring samt sjuk- och olycksfallsförsäkring. Våra personförsäkringar inkluderar även barnförsäkring där vi är marknadsledande. Trygga Firman är vår skräddarsydda försäkringslösning för småföretagare.

Trygg-Hansa är sedan 1999 ett helägt dotterbolag till danska Codan och ingår i den internationella försäkringskoncernen RSA. RSA-koncernen har 20 miljoner kunder och omkring 24 000 medarbetare och räknas som ett av de sex ledande försäkringsbolagen i världen. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se eller www.facebook.com/trygghansa

Kommentarer (0)

Kommentera