Var femte svenskt småföretag tar stora risker utan försäkring

Nästan var femte småföretag i Sverige saknar försäkring enligt Trygg-Hansas småföretagarundersökning. Hela 22 procent saknar ansvarsförsäkring* och 23 procent saknar avbrottsskyddsförsäkring** som är de mest kritiska försäkringarna för just småföretag. För många kan det sluta illa.

- Många småföretagare kanske tycker att de inte har något som är värt att försäkra för att de inte har något lager eller dyra maskiner, men det blir ofta mycket kostsamt om något händer som gör att man inte kan utföra sitt uppdrag eller råkar vålla skada för andra. Sårbarheten för småföretag är extra stor just för att de är små, säger Catarina Boijort, chef småföretagarförsäkringar på Trygg-Hansa.

Enligt Trygg-Hansas skadestatistik är den vanligaste skadan som småföretag råkar ut för stöld och skadegörelse i samband med inbrott (18 procent). Ansvarsskador är den näst största skadegruppen och står för 15 procent av de inrapporterade skadorna. Rättsskydd och vattenskador står för 10 procent vardera.

- För många småföretag är det ansvarsförsäkring och avbrottsskydd som är viktigast eftersom de kan innebära stora oväntade kostnader, säger Catarina Boijort. Det kan till exempel handla om att du jobbar inom VVS-branschen och glömmer att klämma en presskoppling ordentligt, vilket leder till en vattenskada. Då kan du bli ersättningsskyldig för reparationskostnaderna som ibland kan innebära rivning och uppbyggnad med nya tätskikt.

Regionskillnader i Sverige
Stockholmsregionen utmärker sig genom att så många som närmare 30 procent av småföretagen inte är försäkrade. I Sydsverige har småföretagen försäkring i större utsträckning jämfört med resten av Sverige. I Norge och Danmark är andelen småföretag som är försäkrade nästan dubbelt så stor om man jämför med Sverige.

De här försäkringarna anger småföretagen att de har:

• Lösöresförsäkring (53 %)
  • Bil-/Maskinförsäkring (46 %)
  • Arbetsskadeförsäkring (45 %)
  • Rättshjälpsförsäkring (40 %)
  • Sjukvårdsförsäkring för medarbetare (26 %)
  • Avbrottsförsäkring (23 %)
  • Ansvarsförsäkring (22 %)

Om undersökningen
Trygg-Hansa har intervjuat 1 773 skandinaviska småföretagare, varav 694 svenska, med 0-4 anställda om deras villkor och förutsättningar. 76 procent av de tillfrågade angav det egna företaget som sin enda inkomstkälla.

*Ansvarsförsäkring:
Försäkringen omfattar person- och sakskada som du som försäkringstagare kan bli skadeståndsskyldig för enligt allmänna skadeståndsrättsliga regler eller allmänna leveransbestämmelser. Vid skadeståndsskyldighet enligt miljöbalken, eller som följer av samordningsansvaret enligt arbetsmiljölagen, omfattas även ren förmögenhetsskada.

**Avbrottsförsäkring:
Om ditt företag drabbas av ett avbrott i verksamheten till följd av en ersättningsbar egendomsskada, till exempel en brand, kan du få ersättning för den ekonomiska förlust företaget gör. Försäkringen ersätter dels bortfall av täck­ningsbidrag, det vill säga fasta kostnader (löner, hyror, avskrivningar, räntor, fasta avgifter med mera), dels den vinst som ditt företag skulle ha gjort om egendomsskadan inte hade inträffat.