Framgångsrikt samarbete i Göteborg

Framgångsrikt samarbete i Göteborg

Tyréns har i uppdrag att ta fram en systemhandling och en järnvägsplan för sträckan Olskroken - Kville, över Göta älv i Göteborg. Den nya Marieholmsbron är ett riktigt önskeuppdrag som innefattar nio av Tyréns tjänsteområden tillsammans med en partner. Det komplexa projektet i stadsmiljö ställer mycket höga krav på samarbete.

Den ökande järnvägstrafiken på Bohusbanan och Hamnbanan behöver ytterligare ett spår över Göta älv. Tyréns uppdrag är att ta fram en järnvägsplan och systemhandling för en 1,5 kilometer lång sträckning Olskroken - Kville, vilket inkluderar Marieholmsbron. Bron är drygt en kilometer lång, varav ca 100 meter går över Göta älv samt Säveån (Natura 2000 område). Den kommande bron blir en lyftsvängbro som anläggs drygt 70 meter söder om den existerande bron.

Komplext projekt i stadsmiljö
Utbyggnaden av ett så här omfattande projekt i stadsmiljö är en enorm utmaning. Befintliga väg- och järnvägsanläggningar gör att frihetsgraderna är mycket små redan i systemhandlingsskedet. I vårt arbete är det även viktigt att vi tar hänsyn till kommunens anslutande vägprojekt som befinner sig i tidigt detaljplanearbete.

Britta Hedman, uppdragsledaren från Tyréns som har närmare 20 års erfarenhet av järnvägsprojekt, menar att den nya Marieholmsbron är ett av de mest komplexa projekt hon har deltagit i:

-  Jag har aldrig arbetat med så många yttre variabla faktorer som i det här uppdraget. Projektet ligger precis intill stora pågående statliga vägprojekt där en del byggs och en del projekteras i bygghandlingsskedet. Kommunens detaljplanearbete samt Natura 2000 frågor för Säveån bidrar också till komplexiteten. Eftersom anläggningen är samhällsviktig och måste skyddas behöver vi även ta hänsyn till högsta högvattendirektiv.

Starkt regionalt samarbete
I den här typen av uppdrag är det oerhört viktigt med ett framgångsrikt regionalt samarbete för att ha en konkurrenskraftig organisation. Projektet ställer höga krav på det interna samarbetet inom Tyréns där 65 av Tyréns medarbetare från regionerna Nord, Syd och Väst medverkar. Även i anbudet värderade Trafikverket mjuka parametrar såsom organisation, kompetens och genomförandebeskrivning:

-  I uppdraget arbetar vi med ELU konsult som är ledande i Sverige på rörliga broar vilket var en nyckelfaktor för att Trafikverket skulle välja oss. De som arbetar med denna handling har också färsk erfarenhet av att arbeta tillsammans på en annan järnvägsplan och systemhandling för ett mötesspår mellan Kil och Skåre vilket säkert också har varit en positivt vägande faktor, säger Britta.

Tyréns har även satsat på en stark trio i uppdragsledningen. Förutom Britta Hedman som ansvarig uppdragsledare har vi haft två ansvariga för respektive handling, där Ylva Bäckman är ansvarig för systemhandlingen och Ingela Svensson är ansvarig för järnvägsplanen.

Kostnadseffektiva lösningar
Tyréns anbud var det mest ekonomiskt fördelaktiga och vi har även fortsättningsvis arbetat för att hitta kostnadseffektiva lösningar. Provisoriska spårlösningar har förkortats i förhållanden till tidigare utredningar och där utbyggnadsordningarna på intilliggande projekt har påverkats har vi tänkt om kring tillfälliga omläggningar av vägar som förhoppningsvis blir effektivare lösningar. Britta Hedman berättar om ett konkret exempel:

-  Det finns en passage under en ny stor vägbro, Partihallsbron, där vi går ihop med befintlig järnväg som är mycket komplex ur geotekniskt, brotekniskt, spårtekniskt och utbyggnadsmässigt avseende. Nya lösningar diskuteras fortlöpande på grund av brostöd som inte har dimensionerats för påkörning, närhet till trafikerat spår, stora pågående sättningar, utbyggnad under befintlig bro med mera – och allt detta syftar till att minska påverkan i byggskedet.

Järnvägsplanen ska koordineras med kommunens detaljplan för området och ställs ut under hösten 2011 sedan miljökonsekvensbeskrivningen har blivit godkänd.