Nya fynd om fördelar med industrigolv i stålfiberbetong disputeras på KTH

Nya fynd om fördelar med industrigolv i stålfiberbetong disputeras på KTH

Tyréns industridoktorand Jerry Hedebratt genomför sin disputation på KTH fredag 5 oktober. Hans doktorsavhandling är en fortsättning på hans licentiatexamen som gav metoder för att öka byggkvalitén i industrigolv. Fynden i doktorsavandhandlingen visar att stålfiberbetong som byggmaterial har högre kapacitet än vad man väntat sig.

Jerry förklarar att det har forskats på stålfiberbetong sedan sjuttiotalet men det är först under nittiotalet som materialet använts i industrigolv. De 25 första byggprojekt som använde materialet stålfiberbetong i pålunderstödda industrigolv i Sverige konstruerades av Jerry.

- Fynden visar att stålfiberbetongen har en högre kapacitet än vad man först trott och industrigolv konstruerade med stålfiberbetong inte deformeras i lika hög omfattning på lång sikt.

Just krymprörelser och sprickbildning är något som Jerry redan studerat i sin licentiatexamen där man kommit fram till att golvbetong krymper mer än vad man först trott.

- När industrigolven deformeras minskar funktionaliteten, lagertruckar får det svårare att hålla rätt fart och det finns exempel där lager och fabriker har tvingats gå ner i produktion eller lageromsättning med upp till 50 procent på grund av detta.

Jerry förklarar att stålfiberbetong fortfarande är så pass nytt att man inte riktigt vetat om man måste komplettera med armering.

- Avhandlingen visar att visar att man säkerhetsmässigt inte behöver det men det kan fortfarande vara relevant om man vill minska deformationer och öka bärigheten på fiberbetonggolven.

Jerry Hedebratt arbetar som konstruktör på Tyréns kontor i Stockholm.

För mer information kontakta Jerry Hedebratt
E-post: Jerry.Hedebratt@tyrens.se