Stort intresse för seminariet om attraktiva städer i Almedalen

Stort intresse för seminariet om attraktiva städer i Almedalen

Bland deltagarna på STD-företagens frukostseminarium "Den attraktiva staden - om det som lockar och utvecklar städer" fanns representanter från kommuner och städer i Sverige, från byggherrar och arkitektkontor med flera.Tyréns föredrag om resultaten från forsknings- och utvecklingsprojektet kring Stadstrender var en central del och vi inledde seminariet.

Stadstrender ger en vetenskapligt förankrad bild av nyckelfaktorer för att skapa attraktiva städer idag och i framtiden. Resultaten är dessutom enkla att förmedla i och med att vi har förpackat dem i fyra koncept. Eskilstunas kommundirektör Pär Erikssonvar också en av talarna och han berättade med inlevelse om Eskilstunas utveckling och utmaningar.  Tyréns arbetar i samarbete med Eskilstuna med ett stadsutvecklingsprogram för att manifestera kommunens vision i form av en handlingsplan.

Därutöver presenterades STDs nyskrivna rapport om hållbara städer. En intressant sammanställning av problem och tänkbara lösningar, till vilken Tyréns Susanna Bruzell är medförfattare. Det blev också många spännande samtal efter seminariet som vi hoppas kommer att leda till fördjupade relationer och spännande uppdrag inom stadsutveckling framöver.

– Man kan sammanfattningsvis konstatera att ämnet har hög prioritet just nu och att många seminarier här i Almedalen berör detta ur olika perspektiv, rapporterar Mia Wahlström från Almedalen.