Tyréns presenterar en smart ljuddesignmetod för framtidens städer

Björn Hellström, professor och konsult inom akustisk design, ger lösningar på hur man kan skapa en god ljudmiljö i framtidens städer vid ett lunchseminarium 6 december hos konsultföretaget Tyréns i Göteborg. Presentationen bygger på en pågående fallstudie för Södra Värtahamnen i Norra Djurgårdstaden, Stockholm.

Björn berättar att det finns ett stor efterfrågan att lösa den ökade bullerproblematik som uppstår när bostadsområden byggs på industri- och hamnområden som inte har reglerats lika hårt mot buller.

– För att få dessa nya bostadsområden godkända behöver man tidigt i processen arbeta interdisciplinärt med akustisk design tillsammans med exempelvis planarkitekter, sociologer, miljö- och trafikplanerare. Stadsförtätning i industri- och hamnområden är tecken på den hållbara stadsutveckling som nu sker över hela Europa. Södra Värtahamnen är ett bra exempel på den bullerutmaning som många städer har framöver. Det som vi kommer att prata om på lunchseminariet är exempel på flera av de designlösningar som kan åtgärda bullret. En av lösningarna är att använda husfasader och tak som ljudabsorbenter, en annan är att lägga till ljud via högtalare för att tillföra positiva kvalitéer i stadsljudmiljön, det vill säga en form av akustisk konst.

Det fullständiga resultatet av fallstudien Södra Värtahamnen presenteras i början av 2013. Projektet finansieras av Delegationen för hållbara städer, i samverkan med Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Malmö kommun.

Lunchseminarium i Göteborg
Datum: torsdag 6 december
Tid: 11.30 – 13.00
Plats: Tyréns, Lilla Badhusgatan 2, Göteborg (Våning 5)