Tyréns satsar i Kiruna

Tyréns satsar i Kiruna

Tyréns fortsätter att satsa på nya medarbetare, i nya uppdrag och i samhällslivet i Kiruna. Kirunagalan, årets stora näringslivsfest i Kiruna, går av stapeln den 20 januari. Tyréns är med för andra året i rad och delar ut priset ”Stort intryck – Litet avtryck”. Vem tror du vinner i år?

Förra årets pris på Kirunagalan tilldelas Åke Larsson och Arne Bergh vid Icehotel för att de i flera år har uppfört och inspirerat till storartade byggnadsverk i is och snö. De lämnar ett litet avtryck i vår miljö och samtidigt ett stort intryck på besökare från hela världen.

Örjan Matti, affärsutvecklare vid Tyréns i Kiruna berättar om varför Tyréns satsar på Kirunagalan:

– Vi är med för andra året i rad och delar ut ett pris som vi kallar ”Stort intryck – Litet avtryck”. Med det menar vi stort intryck i avseendet estetiskt tilltalande, kreativt, funktionellt och med litet avtryck något som är bra för miljön, som inte gör en allt för stor miljöpåverkan. Vi vill premiera den kombinationen. Galan är också ett sätt för oss att få profilera oss som byggare av det goda samhället, ett samhälle som inte ska belasta vår miljö i framtiden. Vi vill gärna utmana andra att tänka på liknande sätt vad gäller estetik, funktion och miljö. Kirunagalan är också ett mycket bra tillfälle att träffa andra inom Kirunas näringsliv, olika beslutsfattare med flera och ha trevlig tillsammans.

Totalt har Tyréns 260 medarbetare i Region Nord, i Kiruna är vi fem personer just nu och vill gärna bli fler. I Kiruna har vi till exempel, med Kiruna kommun som uppdragsgivare, arbetat med geotekniska och miljögeotekniska undersökningar av det område som är planerat för nya Kiruna. Vad finns det för möjligheter och begränsningar, går marken att bebygga och vilka metoder är i så fall lämpliga? Vi har även varit med och byggt den nya dammen vid Luossajärvi och gjort en kartläggning av byggnader i Kiruna, inom de områden som kommer att försvinna i och med gruvområdets expandering.

Läs mer om Kirunagalan och Tyréns medverkan